Recenze: David Koval – O čem si šeptají souhvězdí? Můj krutě hustý astrodeník

1 1 1 1 1 (10 hlasů)

Novinka O čem si šeptají souhvězdí? Můj krutě hustý astrodeník brněnského popularizátora astronomie a spisovatele Davida Kovala právě vychází v nakladatelství Edika. Na rozdíl od autorovy prvotiny [1] novinka cílí na starší čtenáře. Jaký bude Můj krutě hustý astrodeník? Pojďme si v něm trochu zalistovat.

o-cem-si-septaji-souhvezdiAstronomie jistě patří mezi nejpřitažlivější vědecké obory pro širokou veřejnost. Důvodů je hned několik, jednou z nich je možnost provádět vlastní pozorování. Jenže astronomie nespočívá jen v pozorování a každodenní zkušenosti, ale také ve fyzice a matematice. Pokud chceme pozorovaným jevům správně porozumět, bez notné dávky matematiky a fyziky se neobejdeme.

Autor recenzované knihy tak stál před celkem zásadním problémem, jak vysvětlit astronomické jevy vhodnou a přitažlivou formou náctiletým čtenářům a nezatěžovat je množstvím náročných fyzikálních a matematických pouček. David Koval to vyřešil velmi elegantně. Zaměřil se pouze na ty jevy, se kterými se jeho čtenáři mohou setkat na vlastní kůži a osahat si je, a zvolil i podle mě zajímavý literární žánr. Myšlenka deníku sice není úplně originální, napadá mě třeba kniha J. Levinové [2], ale pro tuto oblast je jistě netradiční a atraktivní. Autorovi umožňuje zcela přirozeně uplatňovat jazyk, kterým mezi sebou teenageři běžně komunikují, užívat jejich výrazů a obratů.

Koncept deníku mne zaujal. Zápisky zahrnují její prožitky i to, jak jedna návštěva planetária může člověku změnit život. Zde si David Koval přihřál svou profesní polívčičku, ale rozhodně bych mu to neměl za zlé.

Kniha je rozčleněna do jednotlivých zápisků mladé slečny, které pokrývají rok jejího života. A této periody využil autor k tomu, aby mladé čtenáře seznámil s děním na hvězdné obloze během celého roku. A to nejen co se týče souhvězdí a planet, ale i zatmění Slunce a Měsíce, meteoritů apod. Díky tomuto formátu jsou vysvětlení výstižná a zároveň krátká. Každý zápis má dvě části. Jedna je věnována zážitkům a myšlenkám hlavní hrdinky, druhou věnuje autorka deníku popisu určitého astronomického jevu, který si hrdinka našla na internetu nebo v knihách. Tato část je pro lepší přehlednost i graficky odlišena jinou barvou písma.

Dlouho jsem nečetl tak dobře pojatou a zpracovanou knihu, přibližující astronomii dětem. Pochvalu si jistě zaslouží i Martin Černý, který knihu doplnil svými ilustracemi, které představují náčrtky souhvězdí, Měsíce apod. Celkově pěkné je redakční zpracování, které do detailu vytváří dojem skutečného deníku, např. přelepy fotografií, aby bylo zdůrazněno, že jsou do deníku vlepené, odlišení astronomického textu od osobních zážitků atd. K dokonalé iluzi deníku náctileté slečny mně v knize chybí pouze vyznačení řádků a typické čmáranice po okrajích stránek.

Síla Kovalova textu je v jednoduchosti, stručnosti a výstižnosti, která z něj prýští a vyvěrá. Nepotrpí si na rozkošatělost, patos ani okázalost. Myslím, že i jazyk bude mládeži blízký a známý.

Listovat či dokonce číst si v cizím deníku jistě není úplně slušné, ale v případě astrodeníku třináctileté Hanky to vřele doporučuji. Věřím, že tato kniha může k zájmu o astronomii přivést nejednoho teenagera. Astronomie v sobě snoubí pobyt v přírodě a nevylučuje ani sezení u počítače. Naopak, tyto činnosti se mohou skvěle doplňovat, o čemž se čtenář v příběhu třináctileté Hanky snadno přesvědčí. Pojďme tedy s autorem pozorovat souhvězdí a naslouchat jim, co si po nocích šeptají.

[1] KOVAL, David. Co to svítí na obloze?: povídání o tajemství hvězd a podivné návštěvě z vesmíru. 1. vyd. V Brně: Edika, 2013. 80 s. Už to vím!. ISBN 978-80-266-0183-8.
[2] LEVIN, Janna. Jak vesmír přišel ke svým skvrnám: deník o konečném čase a prostoru. Praha: Argo, 2003. Aliter (Argo: Dokořán). ISBN 80-7203-504-5.

Název knihy: O čem si šeptají souhvězdí? Můj krutě hustý astrodeník