Recenze: Chris Colfer – Varování bratří Grimmů

Conner a Alex nejsou obyčejné děti. Jejich babička je Kmotřička víla v Zemi příběhů, a tak je logické, že trochu té magie přešlo i na ně. Zatímco Conner ale zůstává v lidském světě se svou maminkou a jejím partnerem, Alex se v Zemi příběhů učí od své babičky kouzla a čáry. Dvojčata nejsou zvyklá být od sebe, a tak je jejich odloučení z počátku velice bolestné. Pak se ale stane něco, co je zase spojí dohromady. Třetí díl série Země příběhů se jmenuje Varování bratří Grimmů a jejím autorem je Chris Colfer.

knihaAlex je konečně šťastná. Celý svůj život měla pocit, že nikam nezapadá, až u babičky zjistí, že v pohádkové říši je její místo. Každý den se učí, jak využívat svou moc, zároveň se snaží už ve svém útlém věku pomáhat svému okolí. Ne všichni jsou ale z její pomoci nadšeni a dávají to dost často najevo. Alex se tedy občas cítí nejistě a nechápe, proč by někdo odmítal pomoc od víly.

Conner se už do Země pohádek vracet nechce. Je spokojen se životem obyčejného kluka a náležitě si ho užívá. Když dostane možnost cestovat do Německa, aby si poslechl tři dosud nezveřejněné příběhy bratří Grimmů, neváhá a vydává se spolu se svými spolužačkami a učitelkou na dobrodružný výlet. Ten se ale zvrhne takovým způsobem, jaký nikdo nečekal. Ačkoliv Connerova babička uzavřela navždy portál umožňující cestovat mezi oběma světy, hrozí nebezpečí, že jiným portálem se do Země příběhů dostane obrovská armáda, která je rozhodnutá tento svět ovládnout. Conner se tedy musí i přes svou nechuť znovu vrátit do Země příběhů a varovat své milované.

V třetím díle se čtenáři mohou opět těšit na staré známé postavy, jakými jsou královny Šípková Růženka, Popelka či Karkulka, psanci Mášenka a Jack, nebo velice nekonvenční Matka Husa. Samozřejmě se může čtenář těšit na nové postavy, které se v příběhu objeví. Mezi ty nejzajímavější patří maskovaný muž, jehož identita má být dvojčatům utajena. Bohužel nebo bohudík, záleží na tom, ze kterého pohledu se to vezme, se jeho totožnost samozřejmě dozví. Autor ale nechává tuto scénu až na samý závěr knihy a láká tak čtenáře k přečtení pokračování.

Knihu ocení především dětští čtenáři, ale myslím, že si ji užijí i milovníci pohádek. Já si její četbu užívala navzdory svému věku a smála se narážkám, o kterých pochybuji, zda menší děti pochopí. Místy jsem se opravdu bavila, musím zmínit například volbu nové královny v Karkulčině království.

Ukázka
„Andulka Šafářová je jako vy. A já bych už ani nemohla být odlišnější než vy,“ pokračovala Karkulka. „Jenže vy takovou královnu chcete! Chcete, aby vás královna reprezentovala, ne aby byla jedna z vás. Proto jste mě zvolili, když jsem byla malá, protože jako mladá nevinná oběť jsem byla vaším symbolem. A teď když se naše království stalo tou prosperující zemí, kterou dnes je, opět to symbolizuju já. Když se ostatní země dívají na Království Červené Karkulky, chcete, aby viděli vládkyni, která nosí pastýřskou hůl a nejspíš si sama vaří a uklízí?! Ne! Chcete, aby viděli bohatou, krásnou a odvážnou královnu, protože takové je Království Červené Karkulky! Děkuji vám.“ (str. 208)

Musím znovu vyzdvihnout skvělé charaktery postav, každá z nich je opravdu originál a má bezpochyby ve vyprávění své čestné místo. Postavy nejsou statické a díl od dílu se vyvíjí. Z dvojčat jsou už čtrnáctiletí puberťáci, kteří řeší první lásky a jsou znovu vystaveni ztrátě někoho blízkého.

V tomto směru je možné sérii přirovnat k Harry Potterovi. Ve třetím díle už nejsou hlavní hrdinové malými dětmi, rostou stejně jako jejich čtenáři. Kromě dobrého příběhu se může čtenář také těšit na povedené ilustrace, které jsou v úvodu každé kapitoly. Jsou sice „jen“ černobílé, ale velice povedené.

Pokud se vám tedy líbily první dva díly, neváhejte a vrhněte se do čtení toho třetího. Je stejně povedený, možná i lepší, než předchozí dva.

Varování bratří Grimmů
Autor Chris Colfer