Recenze: Holly Blacková, Cassandra Clareová – Magisterium 4: Stříbrná maska

5

Spisovatelky Holly Blacková a Cassandra Clareová spojily své síly a tvoří společně knižní řadu Magisterium o mladém čarodějovi Callumu Huntovi, který se vypořádává s tím, že do něj přenesl svou duši nejobávanější čaroděj všech dob, Konstantin Madden. V knize Magisterium 4: Stříbrná maska dostane mladík úkol, po jehož splnění by dokázal spřízněnost s Konstantinem Maddenem a mohl se oprávněně nazývat Nepřítelem smrti.

magisterium4-stribrna-maskaCall střežil své temné tajemství po celou dobu svého studia na kouzelnické škole jménem Magisterium. Nyní ale kouzelnický svět zjistil za dramatických okolností, co Konstantin Madden, řečený Nepřítel smrti, provedl Callovi v batolecím věku. Mladý čaroděj je uvrhnut do vězení, ze kterého je unesen a následně uvězněn, tentokrát přívrženci Maddena. Pokud ovšem splní úkol, na kterém selhal sám pověstný Nepřítel smrti, bude propuštěn. Od mistra Josepha, učitele Konstantina Maddena, dostává za úkol oživit svého nejlepšího přítele Aarona Stewarta. Což se Callovi nepříčí tak, jak by mělo.

Kniha je vyprávěna v er-formě z pohledu patnáctiletého Calluma Hunta. Hlavní hrdina si klade za cíl přežít. Kouzelnický svět mladíkem opovrhuje, protože se v něm má nacházet duše čaroděje, který má na svědomí mnoho mrtvých. Na druhou stranu mistr Joseph je z Calla také zklamán. Mladý čaroděj se totiž zdráhá ujmout dědictví Nepřítele smrti. Callum Hunt je tak odsuzován za činy, které sám neprovedl. Stejně jako v předchozích dílech se tak v knize řeší, jaký dopad má duše obávaného čaroděje na Callovu osobnost.

Tento díl se na rozdíl od ostatních neodehrává v kouzelnické škole. Přesto se Callovi dostává výuky nebo se mladík vzdělává samostudiem. A tak motiv vzdělávání ve Stříbrné masce úplně nevymizel.

Kniha je určena mladším čtenářům. S výjimkou hlavního hrdiny nereflektují postavy příliš své chování a jednání. Autorky taktéž zakomponovaly do příběhu úryvky, které nemusí starší čtenáře příběhu zrovna oslovit. Call tak dál tvrdošíjně zmiňuje svůj seznam zlosynnosti. Navíc se zamýšlí nad tím, že i jeho protivník Alex sbírá černé puntíky:

Alex byl u snídaně taky, i když k jídlu si nic nedal a jen popíjel černou kávu. Call měl pocit, že není u stolu jediný, kdo si vede seznam zlosynnosti – jen s tím rozdílem, že Alex se bodů snažil nasbírat co nejvíce. Určitě si připsal bod pokaždé, když byl oblečený celý v černém nebo rozplakal malé dítě. A když se mu povedlo obojí naráz, dal si zlatou hvězdičku. (Str. 78 – 79)

Na úkor sebereflexe postav dostává v knize více prostoru akce. Přece jen cílové skupině této knižní série odpovídá rozsah knihy a velikost písmen. Autorky tak musí co nejlépe zužitkovat daný prostor. Místo se ale najde i pro romantické city, Call poznává, jaké je to být zamilovaný.

Popisováno je i násilí a smrt. Právě tyto prvky leckdy autorky využívají k nečekaným zvratům. A tak se jeden ze záporných hrdinů dočká náhle a nečekaně smrti z rukou postavy, od které by čtenář takový čin těžko očekával.

Může se zdát, že Holly Blacková a Cassandra Clareová ukončují knihu skoro až idealisticky. Až jsem se podivila, o čem bude další díl. Spisovatelky ale nenechají čtenáře dlouho v nevědomosti ohledně zápletky další knihy. Už v epilogu je představena hrozba, které se Call a jeho přátelé budou muset postavit.

Kniha Magisterium 4: Stříbrná maska je určena mladším čtenářům, přesto je v ní popsáno násilí a hlavní postavy docházejí překvapivé újmy. Nicméně je text vtipný a pojednává o hodnotách jako je láska, přátelství, ale i sebeobětování pro záchranu ostatních. Pokud hledáte knihu s motivem osvojování si kouzel, mohl by vás tento titul zaujmout.

Magisterium 4: Stříbrná maska
Autor Holly Blacková, Cassandra Clareová
Překlad Pavlína Zagolová