Recenze: Adrienne Barmanová – Podivuhodná encyklopedie zvířat

Podivuhodná encyklopedie zvířat

Na českém trhu je v současnosti k dispozici nepřeberné množství encyklopedií zvířat, které jsou přímo přesyceny zajímavými informacemi o jednotlivých zástupcích živočišné říše, doprovázenými nádhernými fotografiemi nebo ilustracemi. Pokud byste ale namísto vědeckých prací rádi sáhli po neotřelém zpracování, vhodném navíc pro dětské čtenáře, pak vám doporučuji Podivuhodnou encyklopedii zvířat, nedávno vydanou nakladatelstvím Host.

Podivuhodná encyklopedie zvířatV knize je svérázným způsobem představeno kolem 600 druhů zvířat z celého světa, zastupujících celkem 40 různých živočišných tříd. Systematika, na jejímž základě jsou živočichové uspořádáni do jednotlivých kategorií, je na celé knize nejoriginálnější. A také nejvtipnější. Zapomeňte na dělení živočichů do tříd, řádů, čeledí nebo rodů, jak je znáte z hodin biologie, a nechte se unést fantazií Adrienne Barmanové, jež si s klasickou taxonomií opravdu pohrála. Vybrané živočichy rozdělila na základě barvy (odtud je odvozena např. třída: bobonkově růžoví, smaragdově zelení), velikosti (obři, trpaslíci) a jiných tělesných zvláštností (dlouhojazyčníci, kropenatí), dovedností (bleskurychlí, mistři v maskování) nebo specifického chování (chytré hlavy, peciválové). A pak tu jsou ještě speciální kategorie, které byste v jiných encyklopediích hledali marně, jako bájní, prokletí nebo jejich veličenstva.

V knize vystupují druhy, jimž se dostává velké pozornosti též ve většině jiných knih podobného rázu, jako jsou velryby, tygři, žirafy apod., a to vedle méně známých živočichů, jako je např. sekavka nádherná, korsak nebo avahi vlnatý. Na své si tak přijdou jak menší čtenáři, kteří budou teprve objevovat zvířátka, jejichž znalost patří k základům všeobecného přehledu, tak ti v tomto ohledu zkušenější, kteří se na stránkách knihy seznámí se zcela novými, nebo alespoň méně běžnými druhy.

Kniha má formu obrázkového slovníku – pod jednotlivými třídami jsou zaškatulkováni jejich zástupci, u nichž je vždy uveden český název (někdy s druhovým jménem) a obrázek. Dodatečné informace jsou připojeny výjimečně (např. u prokletých se dočtete důvod jejich negativního hodnocení, u přeborníků v zadržování dechu pak dobu, po jakou vydrží pod vodou). Tento nedostatek je to jediné, co lze knize vyčíst. Na druhou stranu může daný deficit podnítit některé čtenáře, aby sáhli po dalších zdrojích a hledali v nich odpovědi na případné otázky.

Publikace vyniká ilustracemi. Švédská výtvarnice Adrienne Barmanová má charakteristický styl kresby a používání barev. Nebojí se střídat pestrobarevné výjevy, kdy je celá stránka zaplněna zvířátky a rostlinami, s obrázky jednotlivců na bílém podkladu. Nejde jí o co nejreálnější zachycení, tíhne spíše ke zkratce a dětinské jednoduchosti. Obrázky působí mile, oblíbí si je podle mého názoru čtenáři bez ohledu na věk, byť primárně jsou určeny – vzhledem k řečenému – dětskému publiku.

Táž autorka napsala encyklopedii věnovanou rostlinám. Pevně doufám, že se dočkáme jejího vydání i v české verzi. Dvojice knih by tak mohla být alternativou k encyklopediím Botanicum a Animalium, nedávno vydaným nakladatelstvím Albatros. Podivuhodná encyklopedie zvířat se od těchto titulů zásadně liší – je adresována mladším čtenářům, z čehož plynou její specifika, jako je odlišné uchopení kresby, originální systematizace zvířat a minimalizace doprovodného textu. Nesmím opomenout ani autorčin smysl pro humor, s nímž zpracovala některé kapitoly, jenž ve srovnávaných publikacích pochopitelně schází. Nechci tu ale vyzdvihovat knihy Adrienne Barmanové na úkor dvou zmiňovaných monumentálních děl; oba počiny pokládám za mistrovská díla. A oba mají ode mě stoprocentní doporučení. Je už jen na vás, kterému dáte přednost.

Podivuhodná encyklopedie zvířat je nakladatelstvím doporučována čtenářům od šesti let, lze v ní však listovat už i s menšími dětmi.

Podivuhodná encyklopedie zvířat
Podivuhodná encyklopedie zvířat