Recenze: Marianne Dubuc – Pošťák Myšák doručuje

Pošťák Myšák doručuje

Máte doma malé dítko? Pak možná doma zažíváte totéž co já. Zvoní pošťák. Ozve se radostný jásot: „Mamí, balíííík!“ A syn už běží ke dveřím otvírat. U nás doma je prostě pan pošťák hrdina. A stejně je tomu v malebné knize Pošťák Myšák doručuje, kterou napsala kanadská spisovatelka, výtvarnice a ilustrátorka Marianne Dubuc, známá u nás mj. díky svým dětským knížkám Ptáček a lev nebo Já nejsem tvoje maminka (více zde). Pojďme se na tuto knihu z produkce nakladatelství Host podívat blíže.

Pošťák Myšák doručujeJe v ní popsán jeden obyčejný den pošťáka Myšáka, který právě vyráží s vozíkem naplněným balíčky a dopisy na cestu do příbytků nacházejících se v jeho rajonu. Zavítá do domku pana Medvěda, do korun stromů mezi ptáčky nebo do dračí sluje. Nevyhne se ani doručení pošty pod vodu nebo na vrcholky nejvyšších hor. Na konci dne mu zůstane na vozíku jediný balíček. Uhodnete, komu je určen?

Text je v knize užit minimálně – na některých stránkách je omezen na dva krátké řádky, na jiných je vypuštěn úplně. Slouží spíše jako opora pro méně zkušené vypravěče, jinak by se kniha obešla i bez něj. Funkci textu tu totiž přebírají obrázky a narátorem se stává samotný čtenář, který si bude na obrázkovém podkladu domýšlet mikropříběhy jednotlivých postaviček, propojených postavou již zmíněného pošťáka. Kniha tak podporuje vypravěčské dovednosti dětí a rozvíjí jejich fantazii. Menším dětem mohou s vyprávěním pomoci rodiče, kteří si podle mého názoru při vzájemném čtení/prohlížení knihy užijí také mnoho zábavy.

Spíše než děj (kterého je tu poskrovnu) čtenáře zaujmou do detailů zobrazené domečky jednotlivých obyvatel. U pana Medvěda budete moci obdivovat jeho stáčírnu medu, u Krokoušů systém, kterým tato rodinka zavodnila všechny místnosti v domě, a u Králíkových střešní zahrádku. Tyto prvky jsou neotřelé, vtipné a velmi dobře promyšlené. A aby toho nebylo málo, neschází ani – u dětí samozřejmě nejoblíbenější – smradlavé reálie, např. v podobě bobkového záchůdku nebo mušího příbytku utvořeného uvnitř hovínka.

Jde o autorskou knihu, která vyniká velkoformátovými ilustracemi. Pro kresbu jsou charakteristické detaily, na něž se autorka zaměřuje hlavně při zobrazení příbytků; ty pak kontrastují s okolím, jež je naopak zachyceno velice zjednodušeně. Obrázky jsou záměrně naivní, bez snahy o realistické ztvárnění, což je pro dětské knížky typické. Oceňuji citlivou práci s barvami; prim tu hrají pastelové barvy s převládající zelenou a modrou, které mohou mít na čtenáře uklidňující účinek. Celek tak působí harmonicky a vkusně.

Kniha Pošťák Myšák doručuje je první ze zamýšlené série o panu Myšákovi. Snad se jejího pokračování dočkáme brzy. Do té doby si můžete s dětmi přečíst některou z dalších překrásných knížek, které vydalo nakladatelství Host, jako je třeba Obejmi mě, prosím nebo Zubr si hledá hnízdo. I tyto dvě mají mé doporučení.

Pošťák Myšák doručuje
Pošťák Myšák doručuje

Pošťák Myšák doručuje