Recenze: Chris Colfer – Za hranice království

5

Poté, co zemřela Kmotřička víla, nastoupila na její místo Alex. Ta je z nově nabyté zodpovědnosti nervózní a jako skoro každý puberťák reaguje impulzivně a přehnaně. Navíc je tu ta záhada s otcem, který měl být už několik let mrtvý a najednou se objevil a touží zničit vše, na čem dvojčatům záleží. Čtvrtý díl série Země příběhů se jmenuje Za hranice království a rozhodně nezklame své čtenáře.

za-hranice-kralovstviDvojčata stojí před nelehkým úkolem, jejich otec plánuje něco děsivého a sourozenci ho musí zastavit. I když ho milují, nemohou dopustit, aby zničil pohádkový svět, kde žije mnoho nevinných bytostí. Rada víl ale nesouhlasí s tím, co jejich nová Kmotřička víla dělá, a chtějí po Alex, aby svého jednání okamžitě nechala a začala se věnovat svým povinnostem, které na ni čekají. Alex ale s tímto řešením nesouhlasí, a tak se vydává svého otce hledat na vlastní pěst. Naštěstí za ní stojí její bratr Conner a přátelé, kteří touží po dopadení Maskovaného muže (jejich otce), aby zase v jejich světě zavládl klid a mír. Brzy se ale ukáže, že Maskovaný muž není jejich otec, ale i přesto má ďábelský plán zahrnující pomstu na lidech, kteří ho nechali zavřít na dlouhá léta do vězení. Ovládá totiž kouzlo, které mu umožňuje cestovat do knih a zase zpět. Začíná tedy dlouhá cesta, při které naši přátelé navštíví Zemi Oz, Zemi Nezemi i Alenčin Kraj divů.

Série je určená dětem od devíti let, musím ale přiznat, že i já se bavím dobrodružným vyprávěním Chrise Colfera. Tento spisovatel vytvořil svět, který je všem známý, protože postavy, které zde figurují, pocházejí ze slavných pohádek. Karkulka, Popelka, víly i obři, každý z nás četl příběhy, v nichž tito hrdinové vystupují. Colfer ale vypráví to, co se stalo poté, co pohádka skončila a zaznělo známé: A žili spolu šťastně až do smrti. Vytvořil charaktery důvěrně známých postav tak, že máte chuť si s dotyčným popovídat. Jsou to najednou lidé z masa a kostí, kteří mají své touhy a sny a kteří často na konci pohádky nedostali to, o čem snili. Navíc je tu úžasný kontrast, kdy dvojčata pochází z Mimosvěta (lidského světa) a jsou okouzlena světem pohádek, naopak postavy pro nás smyšlené se nemohou nabažit vyprávění o našem světě.

Nadchnul mě také nápad s cestováním z příběhu do příběhu. Který z nadšených čtenářů by neměl chuť navštívit svět svého oblíbeného knižního hrdiny? To je příležitost, po které by mnozí z nás sáhli okamžitě. Pomoct Petru Panovi dospět nebo si dát čaj s Alenkou a jejími přáteli, či dokonce bojovat se slavným zbojníkem Robinem Hoodem. Nebylo by to báječné? Zasněte se se svými dětmi a zjistěte, který z příběhů by chtěl navštívit každý z vás. Nebo si na cestování knihami zahrajte.

Knihy totiž mohou být nejenom dobrým společníkem při večerním usínání, ale mohou inspirovat i ke hře a dovádění.

Knihu doporučuji všem, kdo propadli kouzlu série Země příběhů. A ti, co ještě ani nezačali číst první díl, ať se do něj okamžitě pustí, protože tento pohádkový svět je opravdu jedinečný.

Za hranice království