Recenze: Przemysław Liput – Rok ve školce

Rok ve školce

Pokud máte doma dvouleté dítko a nevíte, jakou knížku mu pořídit, máme pro vás tip: v nakladatelství Host vyšla trojice velkoformátových leporel, která vynikají bohatými ilustracemi a originálními prvky, díky nimž vaše dítko bude rozvíjet své komunikační schopnosti a navíc se při „čtení“ skvěle zabaví. V dnešní recenzi se zaměříme na leporelo Rok ve školce, které je dílem polského ilustrátora Przemysława Liputa.

Rok ve školceKniha obsahuje dvanáct dvoustran, na nichž se vám představí jedna (ne)obyčejná školka a její posádka – kromě paní učitelky Květy a opraváře Jandy to jsou hlavně malá dítka, z nichž každé je originální osobností. Najdeme mezi nimi klasické raubíře, kteří dohánějí paní učitelku téměř k nepříčetnosti, i hloubavé dívenky, které čas ve školce raději věnují předškolním aktivitám. Potkat tu můžete dále malou parádnici, která se neustále převléká za princezny, nebo malého superhrdinu či nešiku, jenž dokáže upadnout i na rovné podlaze. Tito dětští hrdinové, kteří jsou v úvodu knížky náležitě představeni včetně jmen a zvláštních vlastností, vás budou provázet celou knihou. Projdete s nimi všechny prostory školky včetně přilehlého venkovního hřiště a zažijete s nimi mnoho legrace. Mj. se s nimi zúčastníte několika maškarních karnevalů, vánočních příprav, divadelního představení pro prarodiče nebo vynášení morany. To vše po dobu jednoho roku, který je vám naservírován beze slov, jen pomocí pestrobarevných obrázků.

Na jednotlivých výjevech můžete se svými ratolestmi sledovat konkrétní děti a vyprávět si jejich příběhy, díky čemuž si malí „čtenáři“ mohou obohatit svou slovní zásobu a rozvíjet fantazii. Někdy dá takové vyhledávání pořádně zabrat, obrázky místy připomínají chaotický mumraj, v němž jen stěží rozpoznáte konkrétní postavy. Nicméně je to možné právě díky oněm vlastnostem předeslaným v úvodu knihy (např. u onoho nešiky Vojtíška je rozpoznávacím znamením blížící se pád). Přiznám se, že tato výrazná přesycenost obrázků mi zprvu vadila; nebyla jsem s to vyznat se v obrázku na první pohled. Když se ale do obrázků ponoříte, musíte obdivovat umnost ilustrátora, jenž dokázal na pouhou dvoustranu vtěsnat tolik nesourodých postaviček a předmětů.

Kniha Rok ve školce je vhodná pro děti od dvou let. Doporučila bych ji především těm, které už mají zkušenost se školkou, a mohou tak na obrázcích poznávat aktivity, jež znají z vlastní zkušenosti. U nás se také ujalo přejmenování některých dětských postav podle kamarádů mého dítka; to dodá vyprávění další rozměr. Pokud si knihu pořídíte, určitě se u ní pobavíte i vy, dospělí. A chvilky strávené prohlížením knížky a vyprávěním si nad ní spolu se svými ratolestmi budou pro vás nezapomenutelné.

Pokud leporelo Rok ve školce už máte doma, můžete ho doplnit pokračováním Rok na venkově, které nedávno vydalo rovněž nakladatelství Host.

Rok ve školce
Rok ve školce