Recenze: Kateřina Blahová

Každý rodič, který má doma alespoň trochu zvědavé dítě, zná tu situaci, kdy potomek přijde s otázkou, na kterou nemůžeme, občas nechceme a často opravdu neumíme odpovědět. Publikace 501 otázek a odpovědí - Zvířata vám pomůže alespoň v oblasti zoologie. S těmi dalšími otázkami si už budete muset poradit sami. Knihu vydalo nakladatelství Sun.

knihaKniha je rozdělena na sedm kapitol, v nichž se ještě nachází podkapitoly. Kapitoly jsou: Pravěká zvířata, Savci, Ptáci, Vodní živočichové, Plazi, Obojživelníci a poslední se věnuje Hmyzu a pavoukovcům. Na konci knihy je pak umístěn abecední rejstřík zvířat pro lepší a rychlejší orientaci.

Na každé stránce naleznete vždy několik odpovědí týkajících se daných zvířat. Kromě očíslovaných odpovědí jsou tu i další informace, které rozšiřují odpověď na danou otázku. Například číslo 143 vysvětluje, kolik vousků má kočka a k čemu je vlastně používá. Když je odpověď vyčerpána, máme zde ještě tabulku s „Víš, že….“. Zde například máme uvedeno, že zatímco v naší krajině věříme, že kočka v barvě černé přináší smůlu, v Asii a Británii jsou přesvědčeni, že černá kočka nosí štěstí.  Věděli jste třeba, že olihně, chobotnice a sépie barvou kůže ukazují, jakou mají náladu? U téhle otázky jsme se pobavili ve chvíli, kdy mé dceři nestačily uvedené barvy značící několik nálad, ale vymýšlela sama dál, jakou barvu bude mít chobotnice při dalších náladách. Takže nám jedna otázka vystačila na další konverzaci a zábavu. Mě by tedy osobně zajímalo, jak vědci zjišťovali, že je zrovna chobotnice naštvaná? Ale to odbočuji od tématu.

A takových informací je v knize dostatek. Jsou vyčerpávající, aby uspokojily zvědavost malého dítka (většinou), a zároveň jsou vysvětleny tak, že to dítě opravdu pochopí. Navíc jsou na každé stránce vyvedené ilustrační obrázky – zvířata na nich vypadají tak, jak opravdu vypadají, nejsou to žádné příšerky, ve kterých marně hledáme podobu s realitou. A to jako rodič oceňuji. Protože se mi často stává, že ani nevím, co má být na daném obrázku vykresleno. Zde je vše jasné. Zvíře je vykresleno v prostředí, ve kterém se běžně nachází, takže si dítě krásně spojí živočicha a svět, ve kterém žije.

Jak už jsem zmínila, na knize se mi líbí reálné kresby a jednoduchost textů. I má čtyřletá dcera pochopila, co bylo daným textem myšleno. Domnívám se, že kniha není určena na čtení na jeden zátah, ale opravdu slouží jako pomůcka, kterou vytáhnete, když se chcete něčemu naučit a pomoct svému dítěti něco pochopit.

Knihu 501 otázek a odpovědí doporučuji. Není to typická encyklopedie, ale malým zvědavcům jistě udělá radost. A oni pak mohou okouzlovat své okolí fakty, které určitě nezná i mnoho dospělých. A pokud máte doma dítě, které je fascinované pravěkem a dinosaury, vyšla v této edici kniha věnovaná tomuto tématu.

501 otázek a odpovědí - Zvířata
Autor -
Překlad Kateřina Blahová,Kateřina Petrošová