Recenze: Pavla Etrychová – Průzkumník Žárovka

5

Děti, které mají předplacený časopis Puntík, jenž vydává nakladatelství Mladá fronta, znají chlapce Žárovku a jeho pejska Edisona. Malí čtenáři si teď mohou užít velkou dávku dobrodružství v interaktivní knize Průzkumník Žárovka, kterou napsala Pavla Etrychová a ilustrovala Andrea Popprová, a poznat tak své hrdiny trochu víc.

Žárovka žije se svým pejskem Edisonem v malém domečku ve velké zahradě. Pěstují zeleninu, kamarádí se se všemi zvířátky, které zahradu obývají, a také se starají o květiny a stromy. Na stejném pozemku stojí o něco větší dům než je ten jejich. Přes den se zdá být opuštěný, ale v noci se v něm dějí záhadné věci, ze kterých člověku až vstávají vlasy na hlavě. Záhady se nedějí každou noc, ale když se to stane, stojí to za to. Vždy se rozsvítí v jednom z oken a za ním se začne pohybovat nějaký stín. Někdy se z domu začne valit mlha, jindy se zase z domu ozývají rány, jako by uvnitř právě zuřila bouře. Chlapcova fantazie pracuje na plné obrátky, a tak se bojí, jestli dům neokupují strašidla nebo upíři.  Jednoho dne se ale Žárovka s Edisonem pochlapí a rozhodnou se přijít této záhadě na kloub a do domu se vypraví. A co je tam čeká? To už budou muset děti zjistit samy až při čtení této báječné knihy.

Kniha je v kroužkové vazbě. Umožní tak dětem snadno vytrhnout stránky, které jsou k tomu určeny. Kromě zajímavého příběhu je totiž kniha protkána úkoly a vystřihovánkami na téma, kterým se zrovna hlavní hrdinové zabývají. Vystřihovánky se často shodují s těmi, které měli dětští předplatitelé časopisu Puntík, ale to nemění nic na tom, že mají o zábavu postaráno. Jistě jim nebude vadit vyrobit si něco stejného znovu. Navíc jsou zde i prosvěcovací obrázky. Vezměte tedy s ratolestmi do ruky baterku a máte o zábavu postaráno. Stránky, které se prosvěcují, jsou totiž plné zajímavých obrázků, které dětem osvětlí nejednu záhadu a odpoví na jejich zvídavé otázky.

Průzkumník Žárovka je knihou, kterou zabavíte děti při dlouhé cestě na dovolenou nebo při dnech, kdy vám zrovna počasí nebude přát. Kromě stránek, kde se maluje, stříhá, lepí či řeší nějaký úkol, se zde nachází stránky s hezkým příběhem. Žárovka s Edisonem totiž objevují tajemství již zmíněného domu a jsou víc a víc překvapení z toho, co všechno najdou. Se svými objevy se samozřejmě hned svěří, a tak mají děti možnost se i něčemu přiučit. Navíc je vyprávění situováno do celého kalendářního roku, tedy se děti naučí vnímat čas a s ním spojenou změnu dnů, měsíců a ročních období. Textu je tak akorát, aby se děti nenudily a těšily se, jaké další překvapení je pro ně na dalších stranách přichystáno.

Kniha je určena pro děti od 5 let, ale věřím, že s pomocí rodičů zvládnou hravě úkoly i menší děti. Doporučuji ji tedy všem, co si v časopise oblíbili Žárovku a Edisona. A pokud je vaše ratolesti neznají, věřte, že stojí za to! Pusťte se tedy do objevování světa spolu s hlavními hrdiny a uvidíte, že nebudete litovat.

Průzkumník Žárovka
Autor Pavla Etrychová
Ilustrace Andrea Popprová