Recenze: Nina Ladenová – Jedno přání

Jedno přání

Do rukou se mi nedávno dostala útlá knížka určená pro děti ve věku 3 až 7 let. Jmenuje se Jedno přání a čtenáře zaujme jedinečně půvabnými ilustracemi a poselstvím, jež je ukryto za nenápadnými verši.

Jedno přáníKnížka, kterou napsala Nina Ladenová, nám předkládá hravé myšlenky malé holčičky, která se zaobírá otázkou, co by učinila, kdyby se jí splnila všechna přání. Její přání jsou však odlišná od těch našich, dospěláckých. Nahlíženo dětskýma očima jsme vlastně šťastní lidé – máme vše potřebné. Střechu nad hlavou, křeslo, ve kterém můžeme číst a snít, nebo postel, do které můžeme večer ulehnout a spokojeně v ní usnout. Co víc bychom měli chtít?! Ovšem přiznejme si pravdu: většina z nás s tím vším, co nás obklopuje, spokojena není. Honíme se za mamonem, ačkoliv máme vše, co potřebujeme k životu. Bydlení, zdraví, rodinu, …

Malá holčička má co říct nejen dětskému čtenáři, ale i rodičům, kteří budou knihu číst se svými ratolestmi. Naučí nás dívat se na svět jinak – s pokorou a radostným objevováním krás každodennosti. To je ono velké poselství, které můžete vyčíst z líbivých veršů. Ty do češtiny přebásnil Radek Malý. Volba nemohla být šťastnější! Malý je uznávaný český básník, který se orientuje na tvorbu pro děti (připomeňme jeho díla jako Domeček plný koleček, Malenka nebo Listonoš vítr). V krátkých verších je použit přerývaný rým, na každé dvoustraně naleznete jedno čtyřverší. Pro jazyk je charakteristická metaforičnost, která se odráží mj. ve vlastních jménech (např. bratříček Nebe, sestřička Píseň).

Kdybych měla ještě knížku,
dala bych jí jméno přítel.
Všude by mě provázela
jako malý tajný ctitel.
(LADENOVÁ, Nina, 2019. Jedno přání. Přel. R. Malý. Brno: Host, nepag. ISBN 978-80-7577-974-8.)

Abstraktnost jazyková i myšlenková dává čtenáři jedinečnou možnost interpretační hry a zároveň rozvíjení vlastních myšlenek týkajících se tématu přání a snů v kontrastu ke každodennosti a realitě. Dětský čtenář však může tápat; knihu je proto vhodné číst společně s dítětem, kterému budete nápomocni s vysvětlováním a objevováním smyslu veršů. A taková společná četba, to je pro obě zúčastněné strany jedinečný zážitek.

Jak bylo zmíněno, kniha vyniká působivými ilustracemi Melissy Castrillónové. Převládá v nich neotřelá barevná kombinace v čele s modrou, červenou a oranžovou. Výrazným prvkem tu jsou ornamenty s přírodními motivy; na okrajích se skrývají mnohdy fantaskní rostliny a také zvířata, jejichž hledání bude dozajista malé čtenáře bavit.

Knihu nelze než doporučit.

Jedno přání
Autor Nina Ladenová