Recenze: Radek Veselý – Jak se chtěl stát obr trpaslíkem

5

V životě se každý z nás narodí s nějakým potenciálem, s nějakými možnostmi, to ale neznamená, že se nemůže vydat za dobrodružstvím jako třeba obr Buclík. Ten se narodil menší než ostatní obři, a tak se cítí méněcenný. Práce v kamenolomu či jiné typické obří profese ho vůbec nelákají, a tak se vydá do světa, aby zjistil, kdo je a jaká činnost ho udělá šťastným. Kniha Jak se chtěl stát obr trpaslíkem byla napsána Radkem Veselým a vyšla v nakladatelství CPress.

Obr Buclík je menší než ostatní obři a často kvůli svému handicapu trpí. Obři jsou totiž většinou velcí jako malá stodola nebo malý domek. A aby Buclíka donutili vyrůst, tahali ho za uši, ruce i nohy. Nic ale nepomáhalo. Chybějící výšku by Buclík mohl dohnat pílí a pracovitostí, ale jeho klasické obří práce nebaví, a tak se rozhodne jít do světa. Cestou prožívá různá dobrodružství a potkává zajímavé lidi. Každý z nich je jiný a obrovi ukážou, co všechno je možné v životě dělat a s jakými životními peripetiemi se může každý z nás potýkat. A pak už záleží na tom, jak se k tomu postavíme. Budeme se svou těžkostí bojovat, nebo se smíříme s tím, jak to je, a necháme se unášet proudem?

Obrova pouť začíná ve chvíli, kdy se setkává s člověkem, který obchoduje se zlatem a drahým kamením. Od něj se dozví, že existují trpaslíci, kteří těží zlato, a zlato znamená být bohatý a otevírá nové možnosti. Obr se tedy rozloučí se svými rodiči a vydá se na cesty. Dostává se až do města jménem Podivín. A dělá svému jménu opravdu čest. Vše, co se tu děje, je svým způsobem podivné. Obilí ševelí – a nejenom metaforicky – v polích, z oken domů létají blesky a místní obyvatelé mají své libůstky a zvláštnosti, se kterými se netají. Obr, který nikdy nevylezl z kamenného města, je překvapen nejen z těchto míst, ale celkově ho těší svět a jeho krásy.

Z knihy jsem byla nadšená. Nejen že má překrásné ilustrace, které vytvořila Vlasta Baránková, ale je to krásný a poučný příběh o tom, že by se člověk neměl vzdávat a jít si za svým snem, i když ho jeho okolí odrazuje a cesta za ním je složitější, než se na první pohled zdálo. Těší mě, že v zdánlivě obyčejné pohádce se skrývá tolik moudrosti.

Například když starosta jednoho města radí Buclíkovi, aby nevybočoval z řady, protože by měl dodržovat pravidla a všechno je jednoduší a jistější. Buclík tomuto muži odpoví: „Ale já dodržuji pravidla. Jen si myslím, že je lepší z té řady vybočit. Alfréde, víte, jak se špatně chodí v řadě? Já vám to tedy řeknu. Špatně se v ní chodí. Máte málo místa na nohy a někdo je pořád před vámi anebo za vámi. Když jdete mimo řadu, je to pohodlnější. Máte kolem sebe mnohem víc prostoru.“ (VESELÝ, Radek, 2019. Jak se chtěl stát obr trpaslíkem. Brno: CPress, s. 104. ISBN 978-80-264-2515-1.)

Děti možná neporozumí podprahovému sdělení, které je v citované pasáži zřejmé, ale i dospělý si může při čtení dětské knihy něco ze čtení odnést. Všichni tušíme, že když dodržujeme stereotypy, je to snazší a nemusíme se o nic starat, ale ve chvíli, kdy se rozhodneme udělat něco po svém, je to skvělý osvobozující pocit. A takových myšlenek najdete při čtení mnohem víc!

Kniha Jak se chtěl stát obr trpaslíkem vyšla v rámci projektu Zásilka z Knihozemě.

Jak se chtěl stát obr trpaslíkem
Autor Radek Veselý