Udělejte radost svým dětem aneb nesmrtelný Josef Lada

obrazek Josefa Lady
Mají vaše děti rády lidové písničky, jako je třeba Šla Andulka do zelí, Já do lesa nepojedu nebo Komáři se ženili? A milují krásné ilustrace Josefa Lady? Potom mám pro vás tip na skvělý dárek – Velký zpěvník lidových písniček, který nedávno vydalo nakladatelství Fragment.

Tato publikace zaujme na první pohled díky obrázkům Josefa Lady, které doplňují texty lidových písní. Josef Lada patří zřejmě k nejznámějším českým malířům a ilustrátorům, který je spojen se světem dětí. Jim věnoval i svou literární tvorbu; tvořil jak leporela, tak rozsáhlejší prózy (např. Bubáci a hastrmani, Nezbedné pohádky), v nichž lze jako hlavní inspiraci rozeznat lidovou slovesnost a tradiční české pohádky. Zajímavé je, že si Ladova díla – jak výtvarná, tak literární – stále uchovávají svou oblíbenost.

Když zalistujete ve zpěvníku, spatříte na jedné straně slova písně spolu s notami a na straně druhé velký obrázek, který text doprovází. Často jsou malé obrázky vloženy i do textové části, navíc obojí strany spojují krásné ornamenty.

obrazek josefa lady obrazek josefa lady

Na obrázcích spatříte svět, který známe již jen z vyprávění. Baculaté selky, veselí pantátové, pasačky husí a malí nezbedníci... tito spolu s dalšími postavami vystupují v obrázcích Josefa Lady, které přímo hýří optimismem. Lidé s červenými tvářemi jsou šťastní, obklopuje je prostředí vesnice nebo krásné přírody. Neschází ani personifikovaný svět zvířat, která se chovají jako lidé a v některých případech jsou na obrazech i stejně vymóděna.

Zpěvník obsahuje celkem čtyřicet pět písní, které jsou dosud vyučovány v rámci hudební výchovy na nižším stupni základních škol. Děti se však s mnohými seznamují ještě dříve, a to především od svých rodičů a prarodičů. Možná si někteří z vás pamatují, jak seděli na klíně své babičky a opakovali po ní „paci paci pacičky, táta koupil botičky“. Kromě těchto písní, které mají text jednoduchý a někdy i nesmyslný, můžeme u některých nalézt rozvitou příběhovost. Z těch jmenujme např. Šly panenky silnicí, Běží liška k Táboru a především koledy.

obrazek josefa lady

Celkem jedenáct písní s vánoční tematikou lze obdivovat jak díky krásným slovům lidových písní, tak díky ilustracím, v nichž ožívá zasněžená vesnice, ponocný troubící na trubku nebo výjev z chaloupky, kde se kolem vánočního stromečku sešla desetičlenná rodina, pokud nepočítáme psa a kocoura vyhřívajícího se na peci. Výjevy zimní krajiny a domů s bílými střechami se výrazně liší od jiných obrázků. Kontury nejsou tolik výrazné, převládá barva bílá, růžová a šedá a znatelné je i směřování k realismu. Z těchto obrázků na vás dýchne sváteční atmosféra, radost z prvních sněhových vloček a částečně i melancholie.

Lidové písně spolu s říkadly, příslovími, pranostikami a jinými slovesnými útvary jsou v dnešní době vytlačovány z našeho povědomí. Mnozí je pokládají za pokleslé, příliš zjednodušující, neumělecké. Přesto by se měli právě ti nejmenší seznamovat s prostou krásou těchto lidových forem, neboť se v nich odráží lidová obraznost, staré obyčeje a tradice, které by neměly být odsouzeny k zapomenutí.

obrazek josefa lady obrazek josefa lady

Velký zpěvník lidových písniček vydalo nakladatelství Fragment.