Recenze: Christina Steinlein, Mieke Scheier – Bez vody to nejde!

5

Kdyby chtěla Maruška svého tatínka krále vskutku vyškolit, netvrdila by mu, že jej má ráda jako sůl, zvolila by vodu. Okřídlené „soli je zapotřebí“ by zbledlo vedle „vody je zapotřebí“, což by hloupý král buď záhy uznal, nebo by pohádka skončila asi o hodinu dříve jeho nehezkým skonem namísto hromadné veselky. Fakt, jak moc voda prostupuje naším životem, připomíná ilustrovaná encyklopedie Bez vody to nejde! německých autorek Christiny Steinlein a Mieke Scheier. Kniha cílí hlavně na mladší školní děti, ale spoustu zajímavého v ní naleznou čtenáři všech věkových kategorií.

Útlá publikace nakladatelství Portál nenabízí mnoho textu, ale o to zásadnějších informací. Jak si přečtete na deskách knihy, je to „encyklopedie pro školáky“. Jako taková má velké množství líbivých obrázků a takřka každý odstavec v ní je hodný zapamatování si.

Jako se voda dotýká lidského života v nesčetném množství aspektů, stejně doširoka je rozkročena i samotná kniha. Malí i velcí čtenáři se dozví o významu vody pro život i průmysl, o historii naší planety, jak vodu spotřebováváme, jak se dělí vodstva, pro která povolání je voda nezbytná, jakým způsobem se voda čistí a spoustu dalších věcí. Pochopitelně se tedy dotýká velkého množství oborů – pro školáky řekněme raději předmětů. Může tak sloužit jako seznámení se s přírodopisem, zeměpisem, dějepisem, ekologií, pracovními činnostmi, fyzikou i chemií.

Ilustrace nevynikají detaily či výrazným autorským rukopisem, ale výborným způsobem doplňují text a umožňují pochopit i složitější problémy, jichž se kniha dotýká. Často jsou navíc vtipné a některé, navzdory jednoduché stylizaci, i znepokojující.

České vydání je přizpůsobeno tuzemskému čtenáři a přirovnání, která pomáhají představit si popisované jevy, upravuje podle našich reálií. V knize je tak například zmíněný Moravský kras, čímž se zařadil vedle jiných pozoruhodných míst spojených s H2O z celého světa.

Z pochopitelných důvodů není Bez vody to nejde! knihou pro ty, kteří nechtějí nic slyšet o klimatických změnách, škodlivosti mikroplastů, nebo skutečnosti, že by lidé měli šetřit přírodní zdroje. Autorky nepropagují ekologické postoje nátlakovým způsobem, ale už samotné téma knihy jim nedává jinou možnost než zmínit, jak nedostatek vody ubližuje velké části populaci Země, stejně jako znečišťování vody zabíjí mnohé organizmy. Nevyhýbají se ani kritice některých aspektů „čisté“ energie, jak to ukazují na příkladu ohromné čínské přehrady Tři soutěsky.

Zmínil jsem, že je kniha vhodná nejen pro malé čtenáře. I dospělí v ní najdou řadu zajímavých poznatků. Na druhou stranu ze své podstaty neuspokojí čtenáře, kteří se o téma hlouběji zajímají, a i mnohým laikům odrostlým prvnímu stupni ZŠ budou chybět přesnější data či vysvětlení popisovaných fenoménů.

Encyklopedie naštěstí nezůstává jen u teorie, její součástí jsou i praktické rady, jak může spotřebu a znečišťování vody omezit každý z nás a svojí troškou přispět do celosvětového mlýna zodpovědného přístupu k přírodě. Veškeré rady jsou prezentovány stručně a jasně i pro ty nejmladší a ještě jsou podpořeny vhodnými obrázky. Na druhou stranu ti, kteří se již snaží žít ekologičtějším způsobem života, mezi nimi najdou jen velmi málo nového.

Bez vody to nejde! je výborná kniha pro mladé čtenáře objevující svět, jeho radostné i chmurné stránky. Dává jim mimo jiné možnost číst podle toho, co je zrovna zaujme, protože porozumění jednotlivým kapitolám není vázané na vědomosti z některé předchozí. Nové informace z ní mohou načerpat i starší čtenáři, kteří si chtějí rozšířit své povrchní znalosti o té nejdůležitější kapalině na světě. Sice nejspíš neocení roztomilé obrázky, často využívající odstíny modré barvy (proč asi?), ale kniha jim dá dost podnětů k zamyšlení a třeba i drobné změně životního stylu.

Název knihy: Bez vody to nejde!
Autor: Christina Steinlein, Mieke Scheier
Překlad: Michaela Weberová