Recenze: David Jan Žák – Tleskač

Nakladatelství Albatros, které v posledních letech vydalo několik knih Jaroslava Foglara v nových vydáních s ilustracemi od různých českých umělců, přišlo také s knihou Tleskač z pera básníka a prozaika Davida Jana Žáka.

knihaPostava Jana Tleskače je známá každému, kdo četl Stínadelskou trilogii nebo zhlédl seriál Záhada hlavolamu, v němž roli Jana Tleskače ztvárnil Jaromír Hanzlík. Tato postava je obestřena řadou tajemství. Jaroslav Foglar ponechává řadu skutečností z jeho života nevysvětlených, čímž vytváří prostor k domněnkám a rozvíjení vlastní čtenářovy fantazie.

O oblíbenosti Foglarova díla vypovídá nejen současná reedice jeho knih, ale i vznik dalších publikací. Kupříkladu Mýtus zvaný Stínadla Miloše Dvorského, který se ve své práci snaží zodpovědět mnohé otázky, které snad každému dětskému čtenáři kroužily hlavou, když se nořil do světa Rychlých šípů a Vontů. Po Foglarově smrti se mnozí literáti snažili na jeho dobrodružné příběhy navázat (např. Svatopluk Hrnčíř nebo Jaroslav Velinský). Tuto popularitu jistě podpořil také záhadný předmět – ježek v kleci, který se později dostal na pulty obchodů a prošel rukama mnoha Foglarových nadšenců.

David Jan Žák svým románem Tleskač Stínadelskou trilogii doplňuje a snaží se čtenářům nabídnout Tleskačův příběh, než se z něj stal zámečnický učeň, jehož život ukončil pád z věže kostela sv. Jakuba, přesněji než se stal stínadelskou legendou. Žákův román je rozdělen do čtyř částí, které jsou pevně časově vymezeny, v čemž se odlišuje od Foglarových knih, v nichž přesná datace chybí. Tak se dozvídáme, že v sirotčinci žil v letech 1907–1910 a při přijetí dostal své jméno. „…kluk rád tleská, je to banální a hloupé vysvětlení, takže mu každý landsman uvěří. Jeho pravé jméno nesmí nikdo vyčenichat!“ (s. 11) V roce 1910 se dostává do nemocnice, v níž má možnost se seznámit s Vojtěchem Vontem (další důležitou postavou ze Stínadelské trilogie) a po zotavení začíná pátrat po svém skutečném původu (a nejen po něm). Román přechází do druhé části a akce nabírá spád. Dramatičnost děje je podpořena i stínadelskými kulisami, do nichž se akce přenáší. Je zřejmé, že Žák má Foglara velmi dobře načteného a na jím vytvořený svět, včetně jeho atributů, věrně navazuje.

Kniha je doporučena pro čtenáře od 10 let, tedy stále pro relativně mladé čtenáře, kteří sice mají první čtenářské krůčky za sebou, ale pořád si tu svou cestu k četbě budují. Věřím, že tato kniha osloví zejména malé chlapce, kteří se mohou ztotožnit s hrdiny, prožívat s nimi všechna dobrodružství a rozkrývat záhady čekající na ně v stínadelských uličkách. Děj totiž příjemně graduje, zápletky nejsou překombinované a akce díky úsporným dialogům nabírá spád. Otázkou však je volba lexika. Jaroslav Foglar byl znám tím, že prostřednictvím svých hrdinů vštěpoval mládeži slušnost také v jazykové rovině. I když přihlédneme k tomu, že tato kniha vzniká mnoho desítek let od prvního vydání stínadelské trilogie a že se jazyk jako „živý tvor“ vyvíjí a proměňuje, bylo by na místě pro danou věkovou kategorii psát bez expresivních výrazů.

Název:        Tleskač
Autor:        David Jan Žák
Ilustrace:     Renata Wilfingová