Recenze: Drösser, Christoph; Coenenberg, Nora – 100 dětí

5

Znáte myšlenku, která znázorňuje svět jako vesnici o sto obyvatelích? Víte, kolik by v ní žilo bělochů a kolik lidí jiných ras? Kolik by bylo movitých lidí a kdo by uměl číst a psát? Pokud ne, určitě doporučuji si ji dohledat, možná budete překvapeni, jak dobře se vlastně máte. Kniha 100 dětí autorů Christopha Drössera a Nory Coenenbergové pracuje s touto myšlenou také. Akorát místo celkového obyvatelstva je tu sto dětí. Jak by vypadala taková vesnice?

Děti jsou hodně zvídavá stvoření. Zajímá je, jak žijí naši sousedé, jak vyrůstají jejich vrstevníci na druhé straně planety, co mají a nemají. Na světě jsou dvě miliardy dětí, a to je pro děti nepředstavitelné číslo, myslím, že je to tak velké číslo, se kterým má problém i nejeden dospělý. A tak si autoři knihy pomohli s číslem sto. Dětem se bude určitě lépe pracovat s menším číslem a dovedou si představit, jak to tedy ve světě vypadá.

Kniha pracuje s mnoha otázkami, na které my třeba neznáme odpověď, ale naše ratolesti tato informace zajímá. Kolik dětí má doma elektřinu? Kolik nosí brýle? Je na světě více holek, nebo kluků? Kolik z nich se věnuje hudbě? Na tohle všechno a na mnohé další vám publikace odpoví.

V první řadě bych ráda vyzdvihla, jak krásně je kniha zpracovaná. Jednotlivé stránky mají různorodý barevný podklad, a tak je každá jiná – stejně tak je každý člověk jedinečný. Na přebalu knihy je sto dětí uskupených do tvaru zeměkoule – ty symbolizují obsah knihy. Každé dítě je jedinečné a na každé stránce najdeme vždy děti věnující se činnosti, o které je daný text.

Obsahově je kniha opravdu bohatá. Na začátku dětským čtenářům vysvětluje, proč kniha vznikla a kde autoři přišli na použitá čísla a informace. Celkem je zde 6 kapitol, ve kterých je celkem 43 konkrétních témat. Na konci jsou uvedeny zdroje, se kterými autoři pracovali, a také stručné představení samotných autorů.

Knihu hodnotím velice kladně. Je krásně graficky zpracovaná, autoři rozumí dětskému jazyku, a tak svému čtenáři předkládají dané informace zábavnou formou, takže děti snadno všemu porozumí. Textu je tak akorát, není příliš dlouhý, děti ho tudíž zvládnou přečíst v jednom kuse.

Z vlastní zkušenosti musím říct, že cílová skupina dětí od 9 let je opravdu správně zvolena. Mám dceru ve třetí třídě, která už začíná chápat souvislosti ve světě, a tak ji samozřejmě zajímá, jak to funguje jinde, jak jsou na tom její vrstevníci v jiných zemích. Z některých faktů byla překvapená a z některých nám oběma bylo smutno – třeba číslo, které znázorňuje počet dětí na ulici, je opravdu velké. Sama pak přemýšlela o tom, co může udělat pro děti, které se nemají tak dobře jako ona. A tím jsme rozjely téma darování a rozdělení se.

Publikaci 100 dětí rozhodně doporučuji tzv. všemi deseti. Otevře oči nejenom vašim dětem, ale i vám. Kniha vám pomůže při možné diskuzi o tom, jak to funguje ve světě, když si nebudete jistí odpovědí. Podepře další bádání v tématu a myslím si, že alespoň částečně ukojí dětskou zvědavost. Alespoň na chvíli.

Autor: Drösser, Christoph; Coenenberg, Nora
Název: 100 dětí
Překlad: Somogyi, Viola