Recenze: Lucie Hlavinková – Mnohokluk: Záchranná výprava

Lucie Hlavinková po úspěšném prvním dílu Mnohokluk přichází s volným pokračováním. Čtenáři se opět setkají s Adamem a jeho kamarádkou Theou. Tito dva hlavní hrdinové se vydají, jak už sám název napovídá, na výpravu, jejímž cílem je zachránit dvojčata, s nimiž se setkali při svém prvním vesmírném putování.

knihaV jistém okamžiku došlo opět k propojení vesmírů a otevřela se brána, přes kterou tito dva Adamovi dvojníci bez vlastního přičinění opustili svůj domov a dostali se na zcela jinou planetu. A ještě k tomu byli uvrženi do vězení. Adam a Thea se je snaží za každou cenu zachránit a pomoci jim dostat se zpět domů. Samozřejmě u toho musí překonat nejednu překážku. Nástrahy však nečekají pouze na dva hlavní hrdiny, ale i na jejich dvojníky žijící v jiných světech.

Autorka se opět, jako v předchozím dílu, snaží nenásilnou formou a na konkrétních příkladech a příbězích ukázat dětským čtenářům hodnoty, za něž stojí bojovat, podporovat a rozvíjet. Prakticky každý příběh je soubojem dobra a zla, velmi výrazně je to ukázáno na příkladě Aladara, Adamova dvojníka žijícího ve vesmíru, kde se ustavičně válčí, kde jsou už i malí chlapci součástí vojenského drilu a jsou připravováni na to, že jednou půjdou do skutečného boje a budou usilovat o ovládnutí sousedních vesmírů. Toto nastavení společnosti samozřejmě ovlivňuje i její uspořádání dle vojenských hodností, což se u mladých chlapců projevuje také šikanou. Aladarovi, synovi nejvyššího generála, připadá naprosto normální, že ostatní kamarádi ve třídě jsou mu podřízeni a vykají mu.

Je možné už od začátku tušit, že součástí příběhu a celé záchranné výpravy bude i Aladarovo „procitnutí“. S pomocí Adama a They ovládajícími cestování mezi vesmíry se Aladar dostane na místo, kde v naprosto odlišných a výrazně chudších poměrech žije jeho dvojník Josef. Aladar má příležitost si vyzkoušet jeho každodenní dřinu a blíže poznat jeho rodinné zázemí. Tyto zážitky mu umožní uvědomit si, že v podstatě nikdy nepocítil lásku a kamarádství. Toto poznání ho vede k vnitřní proměně a k rozhodnutí, že se po návratu do svého světa bude snažit o jeho nápravu.

Pointou a ústředním sdělením celého příběhu je, že zlo je možné překonat dobrem, konáním dobrých skutků nebo také tím, že nabídneme pomoc a projevíme skutečný zájem o ty, kteří nikdy neměli příležitost poznat, co znamená mít rád a mít opravdové kamarády. Svým vlastním příkladem můžeme napomoci, aby násilí na světě bylo méně.

Tento vzkaz je důležitý v každé době a nyní, zdá se, se nás dotýká ještě hmatatelněji. Autorka se vyvarovala přílišnému moralizování, které by mohlo mladé čtenáře odrazovat. Zvolila velmi přístupnou formu. Dobrodružství několika mladých hrdinů, kteří se dostanou do svízelných a nečekaných situací, je podáno čtivou a napínavou formou. Podobně jako v minulém díle autorka vychází z dětských znalostí o moderních technologiích, k nimž přidává trochu fantastiky – cestování v čase a prostoru.

Název: Mnohokluk: Záchranná výprava
Autor: Lucie Hlavinková
Ilustrace: Lukáš Fibrich