Fantastický svět ukrytý pod víkem hrací skříňky

dite
Představte si, že byste měli doma starou hrací skříňku, jejíž stěny by byly pomalovány úchvatnými obrázky, které zobrazují městečko, vesnici, les, hrad... a také podivné bytůstky, které tato místa obývají. A jednoho dne byste zjistili, že tato skříňka je ve skutečnosti branou do jiného světa, jenž je mnohem zajímavější než ten náš. Stačí skříňku otevřít a otočit klíčkem více než třikrát...

Na základě této představy o neobyčejné hrací skříňce vytvořila Emily Roddaová, australská spisovatelka zaměřující se na literaturu pro děti a mládež, svůj fantasy román Tajemná země Rondo. Jeho první část s názvem Klíč vydalo tento rok nakladatelství Fragment v překladu Edity Drozdové, díky čemuž se může český čtenář podívat do podivuhodné země skrývající se pod víkem této skříňky. A nejen to... na své cestě bude mít i spolu s hlavními hrdiny důležité poslání – zachránit Mata, nevinného pejska, kterého zajala zlá Modrá královna.

obal knihyHlavní hrdinové jsou – jak jinak – dvě malé děti. Leo je obyčejný kluk, který hrací skříňku zdědil po své staré tetičce, a Mimi je jeho sestřenice, která je na rozdíl od ostatních dětí příliš vážná, proto není divu, že nemá příliš mnoho kamarádů a upne se na svého čtyřnohého mazlíčka. Jednoho dne děti poruší pravidla, která byla napsána na skříňce, a zjistí, že hrací skříňka skrývá netušený svět jménem Rondo, v němž kromě dobrých bytostí žijí i zákeřné čarodějnice, věčně hladoví trolové nebo ničema Kazisvět. Děti jsou nuceny vstoupit do Ronda a zachránit Mimiina pejska, bojovat proti zlé královně a vůbec překonat řadu překážek, aby mohly samy přežít a v pořádku se vrátit domů ke svým rodičům. Ale více vám již neprozradím, podrobnosti o ději si můžete přečíst v zápisku ve čtenářském deníku, a nebo ještě lépe – přečíst si tuto knížku, která zaujme originálním dějem i poutavým stylem vyprávění.

Právě originalita v mnoha knihách s nádechem fantasy chybí. Zpočátku jsem se i u tohoto titulu obávala, zda nepůjde o pouhé napodobování prvního dílu Letopisů Narnie. Tam děti sice jako vstupní bránu nepoužily hrací skříňku, přesto zde také vystupovala zlá královna, která sužovala celý pohádkový kraj a která prahla po moci. Naštěstí je Rondo světem, který je svébytný a vystačí si s vlastními zákony a bytostmi. Z nich jmenujme nezapomenutelné puntíky, kteří se podobají perníčkům a kteří zlomyslně kradou ve všech spižírnách zásoby jídla. A nebo mihotalky, malé zelené bytůstky podobné můrám obývající mihotavý les, či mluvící prasátko Bertu, které je sice namyšlené, ale také statečné. Tento svět obývají rovněž draci, avšak nebojte – autorka se neinspiruje Christopherem Paolinim, protože o těchto – u dnešních čtenářů fantasy literatury tak oblíbených bytostí – je zde jen kratičká zmínka.

Příběh je určen spíše mladším čtenářům (na obálce je uveden jako doporučený věk od 11 let). Ti starší by možná mohli být zklamáni nepříliš popisným stylem, prostým jazykem a přímočarostí, s jakou je příběh vyprávěn. Sice můžeme hovořit o gradaci a o dějových zvratech, které přinesou řadu zajímavých zjištění, avšak pochybuji, že by milovníci Tolkiena, Paoliniho či Rowlingové ocenili takovýto jednoduchý příběh, který navíc obsahuje řadu prvků typických pro pohádku.

Co musím této knize vytknout, jsou opět pravopisné chyby, kterých si nepozorný korektor nevšiml. Jedná se například o špatné použití uvozovek na konci řeči nepřímé (např. Je to pořád horší a horší, pomyslel si zoufale Leo. Možná bychom měli odejít. Možná bych měl vstát a říct, že jsme si to rozmysleli a...“ – s. 132), o přehlédnutí chybějícího písmenka (např. Už hodně dlouho jsem Hustým lese nešel... – s. 162), o redukci dvojího „se“ (např. ... zeptal se zájmem Leo – s. 191) či o špatný slovosled (např. ... skočila mu do rychle řeči – s. 250).

Tento poutavý příběh doporučuji všem, kteří mají rádi fantasy literaturu, v níž není hlavním motivem pouze nebezpečné putování po podivuhodném světě, ale také poselství o důležitosti přátelství a důvěry či nedůvěry k cizím lidem. A určitě je vhodným dárkem pod stromeček pro malé čtenáře, kteří se snadno vžijí do hlavních postav a nebudou chtít po přečtení první kapitoly knihu zavřít, dokud se nedozví, jak to vlastně s Mimi, Leem a celým Rondem dopadlo.

Knihu Tajemná země Rondo – Klíč vydalo nakladatelství Fragment.