Najdeš i ty spadlou hvězdu?

par

Pro obdivovatele sci-fi nebo fantasy literatury je jméno Neil Gaiman možná už známé. Tvůrce scénáře slavného komiksu Sandman (v Americe vycházel do roku 1996, nakladatelství DC), spisovatel fantasy knih (např. kniha Dobrá znamení napsaná společně s Terrym Pratchettem), hororů či sci-fi žánrů a také scénarista televizního seriálu Nikdykde, podle nějž poté vznikla stejnojmenná kniha. Neil Gaiman, je původem Angličan, což se jistě zrcadlí v jeho způsobu podání příběhů a popisů prostředí.

kniha„Události, o nichž budeme vyprávět, se odehrály před mnoha a mnoha lety. Na anglickém trůně byla tenkrát královna Viktorie. … Pan Charles Dickens vydával na pokračování svého Olivera Twista, pan Draper právě poprvé vyfotografoval Měsíc a pan Morse nedávno předtím oznámil světu, že ví, jak posílat zprávy po kovových drátech.“

Ano, i takto by se dal formulovat počátek viktoriánské éry. Třicátá léta 19. století, téma lásky, magie, módy či vůbec tehdejší filozofie a vnímání světa vedlo Neila Gaimana k napsání krásného, skoro až pohádkového příběhu, který odkrývá mnohá tajemství z dosud nepoznaného světa, skrývajícího se za zdí ze žulových kamenů.

Příběh zvaný Hvězdný prach (Stardust v originále) je velice povedeným, jak už bylo řečeno, skoro až pohádkovým příběhem odehrávající se kousek od Londýna v nedaleké vesničce zvané Zeď. Setkáváme se s dílem, které řadíme do žánru steampunk. Jedním z typických rysů tohoto žánru je, že se děj odehrává ve viktoriánském období Anglie. Kdybychom mohli být ještě konkrétnější v oblasti žánrů, přiřadili bychom příběh k tzv. fantasy steampunku. Jedná se o další členění steampunku, kde se objevují tvorové z bájí, mýtů (v našem případě jednorožec, čarodějnice a další), a lze říci, že se jedná o imaginárně vytvořený fantazijní svět.

Kniha je rozdělena do deseti kapitol a v každé z nich se odehrává děj s trošku odlišným příběhem. S přibývajícími kapitolami se příběhy začínají prolínat a čtenář tak lépe pochopí souvislosti příběhu. Hlavní postavy jsou obyčejní lidé, ale také nadpřirozené bytosti. Tristran, synové lorda ze Stormholdu a čarodějnice Lilim. Všichni zmiňovaní mají jediný cíl – získat spadlou hvězdu Yvaine. Jediné, v čem se liší, je záměr, jak s hvězdou naložit. A jak už to v podobných příbězích bývá, všechny úmysly nejsou jen dobře myšleny. Příběh je plný neočekávaných zvratů, kouzel a nechybí ani láska. Vzrušujícím příběhem se kolikrát „prožene“ i dávka humoru, která vyprávění příjemně okoření. V roli vedlejších postav se představí: malý chlupatý mužíček, mrtví synové lorda ze Stromholdu, kapitán Johanes Alberic nebo madame Seleme a další.

Žánr fantasy nemusí číst jen dospělí čtenáři nebo naopak pouze dětští recipienti. Příkladem je Hvězdný prach, kde si na své přijde kterýkoli čtenář toužící po dobrodružství, napětí a humoru. Stojí za zmínku, že podle knihy se natočil stejnojmenný film v režii Matthewa Vaughna. Filmové ztvárnění se od knihy liší, ale i přesto ho stojí za to vidět.

Ukázky z knihy:

Kolik mil je do Babylonu
Šestkrát deset a ještě pět.