Alkohol, drogy, sex a pohled na svět

medvidek

V Mladé frontě vyšla debutová kniha českého autora Pavla Bušty: Expres Praha Radotín. V celkem 17 povídkách knihy ukazuje svůj názor na dnešní svět. Nebere si servítky, chová se tak, jak je podle něj správné.

knihaV sedmnácti povídkách, ze kterých se kniha skládá, se zajímavým způsobem mísí minulost s přítomností a budoucností, ale i představy a sny Buštova literárního já. Jeho pohled na svět zná snad každý středoškolák a příhody, jež hrdina prožívá, mohou zkomplikovat život každému z nás.

Hlavní hrdina Petr má svůj vlastní názor na život. Proč by se měl podřizovat všeobecně uznávaným pravidlům? Co se stane, když bude provokovat a schválně udělá něco jinak než jeho okolí? Někdy se ve vážných situacích chová tak bezstarostně, jako by se ho ani netýkaly, jindy zvážní a psychicky zestárne. Pak čtenáře čekají úvahy o životě, víře a každodenních problémech, které by patřily spíše do tvorby dospělejšího autora, a přitom si zachovává svůj nadhled a chuť provokovat kohokoli a kdykoli.

Děj se neodehrává v jednom prostředí. Začne při vyučování v radotínské základní škole, ale zanedlouho se přesune do místních hospod i do Prahy. K dojíždění do školy samozřejmě patří nekonečné cesty a v dopravním prostředku nejednou dojde k osudovým setkáním. Co se stane, když Petr potká svého spolužáka ze ZŠ a první lásku? Jak se mu bude cestovat se stařenkou, které jako dítě „ublížil“? A bude pomsta opravdu tak sladká,  jak se říká?

Konzervativnější čtenáři asi nebudou z knihy příliš nadšení. Děj se jenom hemží nadávkami, drogami a sexem, zkrátka věcmi, které by k mládeži neměly patřit. Některé kapitoly jsou zvrhlejší než ostatní a občas až skoro kacířské. Co by mohly dát mladým úvahy o Bibli? Kniha není nijak omezená věkem, takže si v ní každý určitě najde to své. Autor se odváží rýpat do světově uznávaných umělců, českých filmů i bavičů. Jeho humor je někdy značně krutý, na druhou stranu ukazuje názory poměrně početné skupiny lidí.

Expres Praha Radotín je úžasně čtivý román a autor se v něm nebál poodkrýt veřejnosti svoje myšlenky. Je originální a zároveň chápavý. Co jiného by si čtenář mohl přát?

Zaryčel zvonek naší coby obyčejný dům tvářící se rezidence. Dokonce i on zvonil s potěšením. Otevřel jsem dveře, kravata a ostatní rekvizity se houpaly na mém holém těle.
„Slečno,“ zahlaholil jsem, „vítám vás v rezidenci bláznů. Zde je vaše vstupenka.“ Podal jsem jí hrnek s narychlo otevřeným vínem, tentokrát krabicovým. Vyprskla a přijala ode mě nádobu. Nezdálo se, že by jí nepříliš povedený ročník Euroshopper 2010 moc vadil: obrátila ho do sebe na jeden zátah.
„Jen tak dál,“ řekl jsem obdivně, vzal ji za ruku a vtáhl dovnitř, „zde bude učiněno zadost vašim choutkám, jak alkoholickým, tak všem ostatním.“
Zamkl jsem dveře a klíč nechal zaražený v železných útrobách zámku.

(Bušta, P.: Expres Praha Radotín. Praha: Mladá fronta 2011, s. 153.)