A je to GÓÓÓL!!!

hokej

Hokejových titulů, které by obsahovaly nejen historii, ale také současnost tohoto sportu, je na českém knižním trhu jako šafránu. Protože se hrdě hlásím k fandům nejrychlejší sportovní hry, přivítala jsem vydání Zlaté knihy ledního hokeje, jejímž autorem je Miloslav Jenšík – uznávaný autor literatury faktu a především v oboru na slovo vzatý odborník. Ještě více ale pětiset šestasedmdesáti stránkovou „bichli“ ocení skuteční fajnšmekři, kteří se zajímají o vše, co s hokejem souvisí, co k němu patří. Pro ně vydalo nakladatelství XYZ pravý poklad.

knihaDlouho jsem přemýšlela, jak představení samotného obsahu knihy uchopit. Přišla jsem na to až díky opravdovému nadšenci bruslařského sportu, kterým je můj brácha. Otočil svazek na úplný závěr, kde nalistoval obsah, a ke každé kapitole mi pověděl to důležité, ze kterého jsem se pokusila vytáhnout to nejzajímavější…

Nemusíte se obávat neuspořádaných informací, které se na čtenáře valí jedna přes druhou, až se začne ztrácet. Veškeré údaje mají své místo, jsou přehledně roztříděny do dvanácti kapitol. Už dovětek názvu knihy napovídá, že předmluvy se zhostil Vladimír Růžička, úspěšný exhokejista a trenér pražské Slavie. Popřemýšlel, čím to, že je hokej u nás tak populární, zavzpomínal na své vlastní začátky a také vyjádřil radost z vydávání publikací, jakou je Zlatá kniha.
Po předmluvě se můžete s plnou parádou vrhnout mezi řádky nabitých informacemi. Ze všeho nejdříve se seznámíte s prvopočátky hokeje. Jak vznikl takový puk či hokejka? A známe vůbec první české hokejisty? O vylepšování tolik důležitých pravidel, ale rovněž výzbroje a dresů, pojednává druhá kapitola, v níž by vás nemělo překvapit, že i tuto zimní hru ovlivnila móda. Zřejmě nejčtenější se knížka stane od strany 71, kde se dostanete k mapování vývoje hokeje u nás zhruba od roku 1909. Autor vás provede přes časy války až po současnost, osvětlí čtenáři, co bylo, než přišla liga. Nechybí výsledkové tabulky a dobové ukázky dresů (překvapivě barevně). Myslíte, že docílením současné hokejové scény je téma vyčerpáno? Nenechte se mýlit. Byl by hřích vynechat soutěže světového měřítka, mezi které patří jednotlivá mistrovství a především olympijské hry. Pochopitelně není opomenuta zámořská liga NHL, slavné poháry a turnaje větší, menší i ty zaniklé.
Bohužel ani hokeji se nevyhnulo setkání se smrtí, a proto je na místě vzpomínková kapitola. Jsem si jistá, že máte v paměti leteckou havárii v ruské Jaroslavli. Zlatá kniha s ničím podobným nepočítala (proč taky?), ale před jejím vydáním bylo na její konec přidáno memento věnované třem českým hokejistům, kteří svou zem již nikdy reprezentovat nebudou.

Věřte, že jsem vám poodhalila jen zlomek toho, co na vás ve skutečnosti čeká. Nejde jen o příval potištěných stran. Vše je proloženo obrázky, fotografiemi a malbami, které přinášejí osvěžení a díky nimž text dostane jasnější obrysy. Navíc ve žlutě podbarvených stránkách je k mání další zpestření v podobě zajímavostí.
Že se mi stále nepodařilo vás přesvědčit a pochybovačně pokyvujete hlavou? Co se dá dělat, ale ujišťuji vás, že obrázek na straně 55 za to bezesporu stojí – a nejen ten. Miloslav Jenšík odvedl precizní práci. Jak jinak ohodnotit dílo obsahující i to, co jste ani netušili, že k hokeji patří?

Knihu Zlatá kniha ledního hokeje vydalo nakladatelství XYZ