Recenze: Knihy pro dospělé

Binarova malá mondscheinsonate

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
abstrakce

Uběhlo téměř čtyřicet let, než kniha Vladimíra Binara Číňanova pěna uzrála do své nynější podoby. Její jednotlivé části se rodily a měnily postupně, v různých dobách, od raných normalizačních sedmdesátých let, až po jednadvacáté století.

 

 

knihaČíňanova pěna obsahuje tři texty Měsíc ve žních, Dimanche à Paris a Číňanova pěna. Nejsou nijak tématicky propojené, spojuje je spíše způsob, jakým Binar pracuje s textem. Vyprávění, kterým každá část začíná, se postupně rozvíjí prostřednictvím vzpomínek a asociací, jimiž je původní text přerušován a rozmělňován.

Měsíc ve žních sleduje prázdninový pobyt mladého hlavního hrdiny ve Slezsku. Připomíná existenci německé menšiny - Prajzů v této oblasti, i problémy, se kterými se po válce tento kraj potýkal.Tato část je nejdelší a obsahuje nejvíc různých motivů. Nejprve několik výrazných vzpomínek své bytné - Němky Tinky, kterou autor popisuje jako velmi ráznou a přísnou ženu s nelehkým osudem. Poté sugestivně popisuje místní hospodu, její štamgasty a poměrně nevázané popíjení. Měsíc ve žních vrcholí dlouhou scénou ukládání slámy do stohu. Heslovitý obsah by sváděl k chápání Binarova textu jako velmi banálního, autor jej však podává s poetickým nadhledem, který i z obyčejné práce na žních dělá transcendentální zážitek. Binar k tomu používá postupy, které spíš než literární připomínají malířské či fotografické. Zachytí statický okamžik a ten se snaží popsat a předat z něj čtenáři dojem tak, aby co možná nejplastičtěji a nejbarevněji viděl to, co si autor přeje. Hned ze začátku, kdy se hlavní hrdina letmo setkává s dívkou ve žlutém tričku, je vykreslení tohoto okamžiku kontrastní a zářivé. Hlavnímu hrdinovi, kterému všichni říkají student, stačí nepatrná záminka nebo drobný popud k tomu, aby myšlenkami ulétl do daleka. Obrazotvornost a asociační schopnosti „studenta“ lze s velkou pravděpodobností považovat za výrazný Binarův autobiografický rys. Za povšimnutí stojí scéna, ve které student po večeru stráveném v místní hospodě usíná a zdají se mu sny, jejichž obsah je až surrealistický. Samozřejmě v něm mají své místo i erotické představy, vyvolané setkáním s dívkou ve žlutém tričku.

… ale než jsem stačil vykřiknout, nebo jsem možná dokonce hrůzou vykřikl, viděl jsem, že sedím na okenním rámu a nohy mám ve Franzově rybníku, a tak jsem po chvíli opatrně zkusil pohnout nohama, a když to šlo a cítil jsem, že čeřím jeho hladinu, začal jsem nohama máchat, a přestože se neozýval žádný zvuk, jako když cákáme ve vodě nohama, věděl jsem, že jsem se neproměnil v dutou figurínu…
(Binar,V. Číňanova pěna. Praha: Triáda, 2011, str.62.)

Dimanche à Paris se začala rýsovat v roce 1973 po autorově návratu z Paříže. Tato informace je důležitá, protože osvětluje okolnosti a inspirace vedoucí k jejímu vzniku. Hrdina povídky, jakési autorovo autobiografické alternativní já, prochází noční Prahou, a stejné asociace jako v první části vedou jeho myšlenky do Paříže. Hrdinův přenos je tak silný, že s dívkou, kterou potká, mluví francouzsky, zprvu bezděčně, později záměrně, neboť stejně jako hrdina Kunderovy povídky Já, truchlivý bůh svádí dívku svou hrou na cizince.

Číňanova pěna, titulní část, je nejkratší. Vznikla v roce 1976 po autorově návratu z Tahiti a má stejnou strukturu jako předchozí dvě části. Tentokrát jsou však vzpomínky na zahraniční pobyt vrstveny na obrázek ranního holení a cesty do nakladatelství Vyšehrad. Svou roli hraje i první věta, noční můra spisovatelů, která však v průběhu cesty stejně upadá do zapomnění.

Binarův soubor textů - on sám je nazývá sonátou nebo malou mondscheinsonate - je čtenářsky velmi náročný. Je psán dlouhými větami s častými odbočkami a asociacemi. Autor využívá odstavce jako náznaky k přechodům k jiným myšlenkám, ty začínají uprostřed věty a většinou jsou uvozeny slovy „a najednou“, „v tom“, „a nakonec“, naznačují tedy zvrat nebo náhlou změnu. V textu převažuje poetika, která je hlavní silou Binarova textu.

Číňanova pěna se stala vítězným titulem soutěže Česká kniha. Vyhlášení proběhlo 19.5.2012 na veletrhu Svět knihy a o titul projevila zájem zahraniční vydavatelství, jejichž zástupci byli vyhlašování přítomni.

Knihu Číňanova pěna vydalo nakladatelství Triáda

 

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení