Jumaroro

jungle

Česká spisovatelka a básnířka Sylva Lauerová žijící na Seychelských ostrovech je především známá svou románovou prvotinou Hračka (van Aspen, 2007), která má (na české poměry) výrazné erotické motivy. Po přečtení jakéhokoli autorčina výtvoru můžeme o Sylvě Lauerové říci, že se ve své tvorbě vyznačuje především svou nevyzpytatelností a překvapivým (až šokujícím) vyústěním děje. Dalšími literárními počiny této spisovatelky jsou díla zvaná:  Michael2007 (van Aspen, 2008) – soubor povídek, Otrok (van Aspen, 2009) – erotický román, Královny slz a ostružina (van Aspen, 2010) - sborník milostné ženské poezie, Jumaroro (van Aspen, 2011) a nově vydaná básnická sbírka Ovace nevlídnosti (van Aspen, 2012).

knihaNyní se budeme soustředit na knihu Jumaroro, která je zatím poslední románovou tvorbou autorky. Pod tajemným názvem Jumaroro se čtenáři vůbec neprozradí, o čem kniha bude. Nejen záhadným je tento název, ale zní tak trochu exoticky, což je míněno dosti cíleně. Zajímavostí totiž je, že hlavní děj knihy se odehrává, kromě České republiky, převážně v Jižní Americe. Hlavní hrdinkou tohoto dobrodružného románu je Karolína. Té se z dovolené v Brazílii nevrátil přítel Lukáš. Jelikož je Karolína podnikavá a nenechává jen vše v ruchách policie, tak vyráží svého přítele hledat do brazilských končin sama. Podporou jí nadále zůstává Petr - bratr Lukáše, se kterým také setrvává v kontaktu po celém svém výletu do Jižní Ameriky. Karolína to ve svém pátrání nemá vůbec jednoduché, protože Lukáš miloval dobrodružství, a proto skoro nikdy necestoval přes „normální“ cestovní agenturu. Čili stop po Lukášovi je pramálo. A takto vzniká komplikovaný příběh plný nečekaného dobrodružství a zajímavého poznání jiných kultur, života v pralese i na vodách.

U této knihy není možné, aby se čtenář nudil. Je psána poutavým vyprávěním, které prostřednictvím hlavní hrdinky Karolíny může prožívat i čitatel knihy, a to v plném rozsahu. Jednou z předností je detailní zachycení skutečností a akčnost děje. Detaily je míněna propracovanost návazností jednotlivých dílčích témat. Vše je plynule souvislé a jen občas je něco pozměněno. Například obměnou prostředí jednání se mění i barvy. Z šedě vypadající České republiky hrdinka přijíždí do Manausu – brazilského deštivého města, ze kterého se vyklube hlavní spojnice k cestě za Lukášem. Poté se společně s hrdinou vypravíme poznávat krásy Atlantského oceánu a deštného pralesa, který není posledním překvapením jak pro hrdinku Karolínu, tak i pro čtenáře. S. Lauerová mistrně využívá čtenářovy pozornosti – když už si čitatel myslí, že ví, jak zápletka dopadne, je poté nesmírně překvapen, že tomu tak není! Nejen dobrodružství je silným elementem této knihy. Do Jumarora jakoby prostupovaly prvky z předchozích knih – erotika a napětí. To vše je skloubeno v poutavý, ohromující a napínavý příběh plný nečekaných a těžko domyslitelných (předvídatelných) situací.

Snad jedinou výtkou k této knize by bylo to, že by mohla být delší, a tím vysvětlit nedořešené a záhadné. Protože po přečtení knihy Jumaroro vyvstane na mysl hned několik otázek. Je možné, že právě tímto záhadným je ukončení knihy pro českého čtenáře překvapivé, neboť otevřených konců se dočkáme v málokterých knihách. Tedy v souhrnu lze říci, že se tato kniha oproti jiným – především českým tvůrcům – opravdu vymyká. Její přesah lze pozorovat také u samotné autorky. Jestliže někdy byla Sylvě Lauerové přiřčena „nálepka“ autorka erotické literatury, tak touto knihou dokázala, že tomu tak není!

Knihu Jumaroro vydalo nakladatelství van Aspen