Stieg Larsson - Dívka, která si hrála s ohněm

Kniha, film a audioverze – to jsou tři možnosti, jak vniknout do děje druhého dílu trilogie Milénium z pera Stiega Larssona. Vybrala jsem pro vás audioverzi, protože je nepřekonatelná. Snoubí v sobě vypravěčský um Stiega Larssona a hlas Martina Stránského, který se podílel také na dabingu zfilmované verze. Dívka, která si hrála s ohněm má 15 hodin -  15 hodin, ve kterých nebudete vědět o okolním světě.

audioMikael a Lisbeth

Mikael Blomkvist a Lisbeth Salanderová – už je známe z předchozího dílu s názvem Muži, kteří nenávidí ženy a opustili jsme je ve chvíli, kdy se jejich slibně načatý přátelský vztah jaksi rozpadá. Jak složitá bude pro ně cestička zpět – to je romantická – leč asi podružná - zápletka tohoto thrilleru. Pozoruhodné je, že čas, který v tomto díle spolu ti dva stráví, je poněkud netradiční, ale nebudu dále prozrazovat, mohla bych vám tím vzít požitek ze závěrečných scén. Ty jsou mimochodem trošku více rozvíjeny ve švédské zfilmované verzi, která také stojí za zhlédnutí. Už jen pro porovnání, nakolik se autoři drželi knižní předlohy. Drželi se dobře.

Blonďatý obr

Zápletka ale rozhodně není romantická, je to jen taková podlinie celého příběhu plného napětí a boje o Lisbethin život a její bezúhonnost. Znovu navazujeme na první díl a rozplétáme to, co tam bylo jen nakousnuto, či se na to díváme z pohledu někoho jiného. StiegLarsson mistrně odhaluje psychiku psychopata, člověka, který rád zneužívá děti a mladé dívky, i psychiku nájemného vraha.  Onen blonďatý obr se objevuje v příběhu až později a hraje velmi zvláštní roli. Autor zavádí pozornost do jeho iluzí, do jeho vlastních strachů ve formě podivného lesního tvora – je snad tento příběh také trochu sci-fi nebo fantasy? Uvidíte, možná se malinko poodhalí později, ale nedala bych mnoho za to, že se něco dalšího dozvíme ve třetím díle. Dějové linie jsou geniálně propletené a pozornost vám udržují neustále napjatou, i když jde třeba jen o zcela bezvýznamné scény – například když se Lisbeth stěhuje, běžná práce v kanceláři, v redakci, chvíle s Lisbeth a její lesbickou přítelkyní Mimi v posteli… vždy posloucháte s nadějí, že nějaká drobnost nesmí uniknout pozornosti, protože může mít v dalším ději zcela zásadní význam. Ve dvaadvacáté části první mp3 nahrávky se vaše mozkové závity začnou roztáčet naplno, sami začnete přemýšlet nad tím, kdo je vrah! A v sobě máte navíc Prolog, první část poslechu. Kdy se k němu dostaneme??? Kdy konečně? Nechte se překvapit. I já byla překvapená.

Příjemná hudba a vynikající dabing

Hudba je příjemná a hlas Martina Stránského je naprosto dokonalým nástrojem, který může toto dílo zprostředkovat milovníkům mluveného slova. Tady se navíc ukazuje jako vynikající dabér starého muže postiženého mozkovou mrtvicí. Třešnička na dortu jeho brilantního výkonu.

Stieg Larsson (15. 8. 1954 – 9. 11. 2004) byl švédský novinář a spisovatel. V roce 1977 začínal v novinách jako grafik, později se stal zpravodajem a publicistou. Novinářské zkušenosti a politické přesvědčení vedlo Stiega Larssona. Založil nadaci, jejímž cílem bylo sledování a dokumentace rasistických a nedemokratických tendencí ve švédské společnosti, byl majitelem magazínu a jeho náhlá smrt ihned poté, co nakladatel přijal první díl jeho trilogie, byla obestřena tajemstvím. Ve Stockholmu Stieg Larsson umírá na těžký infarkt a spekulace o tom, že mu bylo vyhrožováno za jeho politické aktivity, se nepotvrzují.

Trilogie Milénium o dívce s dračím tetováním:
- Muži, kteří nenávidí ženy,
- Dívka, která si hrála s ohněm,
- Dívka, která kopla do vosího hnízda
je označována za největší švédský fenomén od časů legendární skupiny ABBA. Na celém světě se prodalo několik milionů výtisků a dílo bylo přeloženo do 24 jazyků. Třetí díl v audioverzi - Dívka, která kopla do vosího hnízda – vyjde v říjnu 2012.
Vydavatel: Martin Pilař - ADK-Prague s.r.o., 2012
Distribuce: Radioservis, a.s. - www.radioservis-as.cz

Audioknihu Dívka, která si hrála s ohněm vydalo nakladatelství ADK-Prague