Lidská mysl je schopna zázraků, jen se nesmí vymknout z rukou

Román Poltergeist americké spisovatelky Kat Richardson je druhou částí cyklu Šerochodec. V prvním díle nás autorka seznámila s tuctovým soukromým očkem jménem Harper Blainová, která se stane výjimečnou tím, že na pár minut zemře, čímž získá schopnost pronikat do Šera, „světa za světem“, říší, v níž se pohybují duchové. Díky tomu se jí otevírá svět nadpřirozených jevů, které se začnou plést do její detektivní práce víc, než by si přála.

Ve druhém díle je Harper představena psychologu doktoru Tuckmanovi, který provádí experiment zkoumající možnosti lidské mysli. Navazuje na experiment, prováděný v USA v šedesátých letech, tzv. experiment s Filipem, při němž se skupina dobrovolníků pokoušela svou myslí stvořit ducha. Experiment skončil kontroverzním závěrem, považovaným za neúspěch. Tuckman, který sám na duchy a nadpřirozeno nevěří, se rozhodl provést vlastní experiment, aby zkoumal sociální vazby ve skupině a hranice toho, čeho je lidská mysl schopna. Sestavil tedy skupinu podivných individuí, najal specialistu přes zvláštní efekty, aby skupinu postrkoval simulováním projevů ducha, a za pomoci drahého vybavení se pustil do výzkumu. Harper si najímá ve chvíli, kdy je přesvědčen, že experiment někdo sabotuje. Úkolem detektivky je zjistit, kdo a jak to dělá, a samozřejmě mu v tom zabránit. Harper se tedy pouští do vyšetřování, které ji však brzy staví před otázku, zda někdo experiment sabotuje technickými podvody nebo skupina skutečně vytvořila ducha, jenž si začal „žít svým vlastním životem“.

knihaRomán je ve své podstatě kombinací detektivky a fantasy. Kdo by čekal, že z takové kombinace musí vyjít paskvil, který neuspokojí fanoušky ani jednoho žánru, ten se plete. Vyšetřování čtenáře nenechá ani na chvíli v klidu. Stále si nechává překvapení a čtenář bude napnutý až do poslední stránky. Spolu s indiciemi si můžeme zkoušet splétat vlastní teorie a sázet na viníka, tak jak to od pořádné detektivky čtenář čeká. A fanoušek fantasy si zároveň přijde na své přítomností duchů, upírů, čarodějky a neunavitelného živlu v podobě dvouletého dítěte.

Autorčin styl zcela přirozeně kombinuje skutečná fakta, opravdové reálie Seattlu a historické postavy s fiktivními místy a skutečnostmi stvořenými autorčinou fantazií. Ocenit musíme i výzkum, který autorka provedla a s nímž nás seznámí v doslovu.

Styl, jakým je román napsán, je jednoduchý a děj ubíhá příjemným tempem, které nás nenudí ani nijak nemate uspěchaností. Postavy jednají uvěřitelně, mají mezi sebou vztahy takřka živé a dle toho také jednají. Hlavní hrdinka tak spolu se čtenářem odhaluje jemná vlákna, která postavy spojují. A ta vlákna myslím doslovně. Proč je myslím doslovně? To teď nemohu odhalit, protože bych čtenáře připravila o jednu napínavou nitku příběhu.

Poltergeista by si rozhodně neměli nechat ujít fanoušci detektivek, které nudí hlavní hrdina v baloňáku nebo s kloboukem, popřípadě v podobě staré dámy. Pro fanoušky městské fantasy je pak román téměř povinností. A kdo rád duchy v jakékoli podobě, ten si čtení určitě také náramně užije. Zkrátka má cyklus skutečně velmi široké pole, na kterém může hledat své fanoušky. A že si jich určitě najde spoustu, o tom není žádných pochyb.

Vztyčila jsem ukazovák, abych přerušila zběsilý tok jeho myšlenek. „Počkejte, doktore Tuckmane. Jestli jsem to správně pochopila, sestavil jste skupinu lidí, kteří stvořili ducha a sami sebe jím straší?“
„Ne. Ničím se nestraší. Žádný duch není. Je to jen uměle vytvořená entita živená jejich přesvědčením a očekáváním. Parapsychologové by to nazvali skupinové myšlení...“
„Myslela jsem, že vy jste parapsycholog.“
Ušklíbl se. „Jsem psycholog. Zkoumám lidskou mysl, ne bubáky. Účelem tohoto projektu je sledovat, jak se myšlení jedinců ve skupině mění z racionálního v iracionální a jak je tento proces podporován skupinou. Řekl jsem jim, že napodobujeme experiment s Filipem, čímž jsem jim poskytl přijatelný model pro jejich iracionální chování.“

Knihu Poltergeist vydalo nakladatelství Fantom Print