Neuvěřitelný Návrat na Longstray Tomáše Zářeckého

Viktoriánská Anglie, starý zámek obrostlý břečťanem, majordomus Alfréd, jeho dcera Rachel, zahradník Jack a stařičký sir Thomas Longstray. Společně střeží tajemství ukrytá desítky let. Nyní se má vše změnit. Na panství se vrací osiřelá Ellen Longstrayová, Thomasova praneteř.

Návrat na Longstray je pozoruhodným románem mladého autora Tomáše Zářeckého. Jedná se o napínavé dílo, které nepostrádá prvky hororu a romantiky. Spojuje v sobě naprosto protichůdné žánry, neboť si zde na své přijdou milovníci detektivek, thrillerů, hororů, ale i čtenářky hledající romantickou četbu pro dlouhé večery. Tím nechci směřovat knihu do rukou pouze ženám. Na své si jistě přijdou i muži – právě díky napětí, které dokáže autor vyvolat.

knihaPříběh začíná ve chvíli, kdy osiřelá dvanáctiletá Ellen Longstrayová připlouvá poprvé v životě na půdu viktoriánské Anglie a setkává se v přístavu s majordomem Alfrédem. Jediným společníkem, kterého si přivezla z rodné Ameriky, je plyšový „pan Hroch“. Po příjezdu na panství ji nečeká milující prastrýc, ale pustý zámek s tajemnou komnatou, ze které se ozývají zvířecí zvuky. Ellen je plná strachu i zvědavosti.

První setkání s nemocným starcem, který se za dveřmi záhadného pokoje skrývá, je přímo děsivé. Ellen se ho bojí čím dál víc, stejně jako tajemného zámku s padesát let zamčenými pokoji, které skrývají svá tajemství. Krásy zámku i jeho okolí začne postupně poznávat spolu s laskavým majordomem a později i s Jackem Robbinsem, zahradníkem, kterému prý starý pán kdysi zachránil život. Hrozila mu smrt za vraždy několika mladých dívek. Ellen nevěří, že by starý zahradník byl něčeho tak krutého schopen – vždyť se jí stal milým a neúnavným společníkem a každé ráno jí posílá do pokoje čerstvé růže. Přesto k němu Alfréd chová více než chladný vztah. Proč?

To, co autor dokázal v knize naprosto bravurně vyjádřit, je především charakter postav a jejich psychika. Nevinná a milá Ellen si postupně najde cestu ke starému strýci a začne odhalovat roušku tajemství, které ho obestírá. Společně prožívají okamžiky, které navždy změnily jeho život. Stařec postupně všechnu bolest a smutek vypoví své pravnučce a zjistí, že je zase schopen žít. Ruku v ruce strhávají závěsy, jež po padesát let bránily slunci proniknout k jeho tváři, společně vycházejí na balkon, do spletitých zámeckých chodeb, otevírají zamčené pokoje a navrací do nich život, štěstí a lásku.

Štěstí, které našli a chtějí si ho užít, však kazí stín, který se nad Longstrayským panstvím snáší. Je to zlo v podobě chlípného muže, jenž se nezastaví před ničím. Ellen se ocitne v životním nebezpečí a sir Thomas musí posbírat všechny síly, které v jeho vetchém starém těle ještě zůstaly, aby ji zachránil. Zda to dokáže, nechť poznají čtenáři sami.

Návrat na Longstray je naprosto jedinečná kniha. Je jako poklad nalezený v záplavě všech kasovních trháků, které se na pultech knihkupectví v dnešní době nacházejí. Je mnoho knih, jejichž autoři sázejí na složitou zápletku a srdceryvný příběh. Kniha Tomáše Zářeckého nám na rozdíl od těchto trháků předkládá jednoduchou zápletku, jejíž pointou je čistá láska na straně jedné a zvrácená touha na straně druhé.

Kniha ve vás vyvolá pocit, že jste součástí staré Anglie, že se vy sami procházíte po zahradách zarostlých břečťanem, s dřevěnou lávkou a houpačkou na vzrostlém dubu. Vtáhne vás do děje a vy se nepřestanete divit nad ohromnou slovní zásobou, metaforami a dokonale formulovanými větami. Několikrát otočíte knihu na úvodní stranu, abyste se ujistili, že ji skutečně napsal Tomáš Zářecký a ne třeba Charlotte Brontëová. Ano, kniha vás nepřestane překvapovat a vy se neustále budete ptát, jak je možné, že autor – muž – dokáže tak věrohodně popsat pocity dvanáctileté dívky stejně jako pocity strace nad hrobem nebo chlípného pedofilního vraha.

Pokud hledáte neobvyklý a veskrze krásný čtenářský zážitek, sáhněte po této knize. V roce 2011 ji vydalo nakladatelství Moba jako autorovu druhou knihu a já věřím, že se na jejích 238 stránkách nebudete ani chvíli nudit a že ji neodložíte, dokud nepřijdete všem tajemstvím na kloub.

Knihu Návrat na Longstray vydalo nakladatelství Moba