Dvojitý hon za pomstou začíná

postle

Autorská dvojice Roslund&Hellström pocházející ze Švédska spolupracuje již od roku 2004, kdy jim vyšel první krimi román Odjuret (ve volném překladu Zvíře). Kniha získala prestižní skandinávské ocenění Skleněný klíč, překladu v České republice se však nedočkala, což je velká škoda, neboť se jedná o první díl již šestidílné série. Čtenářům se do rukou dostal až svazek druhý, Box 21, který dle oficiálních anotací řadu kriminálních románů načíná. Dle mého názoru je však prvořadý díl Odjuret – už zde se totiž setkáme s hlavní detektivní dvojicí Ewertem Grensem a Svenem Sudkvistem.

knihaLydia Grajauskas je jednou z těch, které opustily rodnou Litvu, aby si přišly na lepší peníze. Místo solidního zaměstnání však byla uvězněna ve švédském bytě, kde si musela odpracovat údajný dluh, jež jí vznikl zařízením cestovních dokladů, otřesným způsobem – přijímáním zákazníků požadujících nejrůznější sexuální praktiky. Pokud nebyla povolná či nezvládla určený počet mužů, dostala co proto od svého pasáka. Ten ji jednou zbičoval tak, že Lydia skončila v nemocnici. Příležitost být volná si mladá dívka nenechá uniknout, ozbrojená zajme rukojmí, zavře se s nimi do márnice a začne diktovat podmínky, jejichž nesplnění přinese smrt nevinných. Stejně jako Lydia jde za svou pomstou detektiv Ewert Grens. Právě propuštěný Jochum Lang je nájemný vrah. Nezastaví se před ničím a je podsvětím velice dobře chráněn před prokázáním jakékoliv vraždy. I po pětadvaceti letech není Ewert schopen odpustit zabijákovi ublížení jeho milované. Jakmile se objeví i nepatrná možnost dostat se Langovi na kobylku, kriminalista neváhá. Je však ochoten jít přes mrtvoly? Jeden z mála, koho Grens vpustil do své blízkosti, je kolega Sven Sundkvist. Snaží se staršího detektiva usměrňovat, ale ten na něj pochopitelně příliš nedá.

Je vůbec možné, aby spolu souvisely dva na první pohled odlišné příběhy Lydie a Ewerta? Copak je spojuje jen pomsta? Mohu vás ujistit, že tomu tak není. Vyšetřovatelé Sundkvist a Grens dostanou za úkol s litevskou dívkou vyjednávat, souběžně dál hledají důkazy proti Langovi. Aby nebylo všeho málo, do celé záležitosti je podivně zapleten blízký přítel Ewerta, rovněž policista.

Děj výborně podtrhují vulgarismy, které jsou vzhledem k vybranému tématu vkusné a skvěle se hodí. Pokud tedy nemáte žaludek na přímý střet s chováním svinskýho pasáka Dimitrije, tak…
„Kdo přijde teď?“
„Máš u mě dluh, kurvo špinavá.“
„Chci vědět, kdo teď přijde.“
„Umej si píču, máš novýho zákazníka.“

(Roslund&Hellström. Box 21, s. 30)
… thriller Box 21 nechte ležet v oddělení beletrie.

S jednotlivými postavami nejste seznámeni ihned napoprvé, když vaše oči přejedou jejich jména. Jejich povahové vlastnosti, odkud vlastně jsou a jaký osud mají za sebou, odkrývají autoři pozvolna, a buď vyvracejí, nebo potvrzují vaše domněnky. Přesnější detaily osobního života Ewerta Grense budou dozajista odhalovány postupně v dalších dílech.

Strhující příběh vás bude šokovat naprostou otevřeností při popisu scén, kdy je Lydia nucena živit se prostitucí a vyhovět zvráceným přáním „svých“ klientů, aby odcházeli plně uspokojeni. Otevírá se tak ožehavé téma zavlečení a novodobé zotročení mladých cizinek, kdy dívky souhlasí s odchodem z domoviny za vidinou slušné práce s příslibem pěkného výdělku. Namísto toho je však čeká nekonečné znásilňování a ubližování. Sami autoři ve svých závěrečných poznámkách uvádějí, že „Box 21 popisuje skutečnost, která existuje kolem nás, ženy považované za zboží, za investici, ženy, které mají produkovat zisk; je to skutečnost, která bude dál existovat v bytech kolem nás, dokud budou muži ochotni za ni platit.“ (Roslund&Hellström. Box 21, s. 397)

Na závěr musím bohužel konstatovat, že kvalitní počtenou mi zkazily časté češtinářské chyby, a sice především v čárkách. Konečné hodnocení je ale nadmíru pozitivní a já jen doufám, že nakladatelství Knižní klub brzy ohlásí vydání dalšího dílu Upprättelse (ve volném překladu Vykoupení).

Málem bych zapomněla! Proč autoři nazvali titul zrovna Box 21, se dozvíte v průběhu čtení stránku po stránce. Vychutnejte si tento písmenkový koncert, jež vás nenechá vydechnout…

Knihu Box 21 vydalo nakladatelství Knižní klub