Bakterie, fetiš, odpadkový koš a další teoretické eseje

vizual

Outsider je na dně svých sil, ale přesto se přemůže a najde v sobě sílu na poslední rozhodující souboj, díky němuž se nakonec stává hrdinou. Přijde Vám to povědomé? Byli byste schopni říci, z jaké knihy nebo filmu tento motiv pochází? Odvažuji se předpokládat, že každý by odpověděl jinak. Děl s tímto námětem existuje možná až zbytečně mnoho. O tom a mnohém dalším pojednává kniha z nové edice Fresh Eye/Jinýma očima nakladatelství Labyrint s názvem Jak rozpoznat odpadkový koš/Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře.

knihaAutor Václav Hájek se formou krátkých úvah a esejů vyjadřuje k řadě současných fenoménů, postupů populární kultury, uměleckým tendencím a k neustálému používání stejných obrazových a výrazových vzorců. Václav Hájek je kunsthistorik se zaměřením na teorii umění a vizuální kulturu. Útlá kniha Jak rozpoznat odpadkový koš/Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře je vtipným, chytrým, všímavým a ironickým exkurzem do světa obrazů pro běžné čtenáře, studenty i odborníky.

Každý den jsme vystavováni reklamám, firemním prezentacím, obrazům, umění, filmům nebo znělkám, které mají upoutat naši pozornost. V záplavě informací, zbytečných sdělení a mediální masáže se pozorovatel velmi lehce ztratí. Přestože z této situace logicky vyplývá, že šanci na úspěch mají jen zcela originálně zpracovaná sdělení, jsme stále svědky toho, že vítězí ryzí stereotyp a donekonečna omílaná klišé.

Hájek se se zápalem sobě vlastním věnuje významu zobrazování jizev, močení, holých chodidel, dvojníků nebo duchů. Zabývá se rovněž otázkami týkajícími se kulturních dějin hlíny, snahy lidstva svlékat se z kůže nebo zvýšeného výskytu pornografických obrazů během vánočních svátků. Čtenář se dočká i eseje o avizovaném odpadkovém koši.

Krátké úvahy na různá témata přináší nový, svěží pohled na příběhy, postavy, situace a věci, se kterými jsme denně v kontaktu a už nejsme sto rozlišit, kdy jde o jedinečnou záležitost nebo naopak o naprostý patos. Někdo bude možná namítat, že texty jsou až příliš krátké. Autor to však lehce vyvážil širokým záběrem motivů a témat, kterým se v rámci vizuální kultury věnuje. Jeho postřehy a náměty jsou hodny širšího zpracování, pro něž bude kniha Jak rozpoznat odpadkový koš/Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře skvělým odrazovým můstkem. Autor sám zřejmě ještě některé motivy dále rozpracuje, ale i toto dílo je hodné zájmu a uznání. Václav Hájek totiž dokáže i celkem nezajímavý pojem, jako je teorie vizuální kultury, přiblížit a srozumitelně zprostředkovat širšímu čtenářskému publiku.

Na obálce knihy je použita fotografie z filmu o Spidermanovi, konkrétně scéna již legendárního polibku hlavou dolů. V jedné anketě byla právě tato scéna vyhodnocena jako nejlepší filmový polibek. Po přečtení knihy Jak rozpoznat odpadkový koš/Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře se Vám ale použití tohoto obrázku na přebalu této knihy bude zdát spíše jako poslední pousmání se autora nad vizuálními stereotypy dneška. A nemůžeme se mu divit.

„Možná dospějeme do stavu, kdy se už ani formálně nebudeme snažit předstírat účast na politickém dění (což je v demokracii nejen právo, ale svým způsobem i závazek), a budeme jenom doma leštit záchody. Rituál čištění nás plně zaměstná.“
(Hájek, V. Jak rozpoznat odpadkový koš/Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře. Praha: Labyrint, 2012, str. 16)

Knihu Jak rozpoznat odpadkový koš vydalo nakladatelství Labyrint