Skvělé vyhlídky – dramatizace Dickensova románu Nadějné vyhlídky na mp3

vyhlidky

Román Nadějné vyhlídky jsou velkým příběhem se vším všudy – láska, zrada, intriky, nenávist. Na motivy tohoto Dickensova románu napsal v roce 1971 Jaroslav Tafel osmidílný rozhlasový seriál Skvělé vyhlídky. Režie se ujal Josef Henke. Tak na začátku sedmdesátých let minulého století byl natočen další z pokladů rozhlasového archivu.

knihaPřipomeňme si děj románu – hlavním hrdinou je Pip (Karel Höger), celým jménem Filip Pirrip, sirotek, kterého vychovává přísná a velmi mluvná sestra (Karolína Slunéčková) s málomluvným manželem, kovářem Joem (Vilém Besser). Je dáno, že se Pip bude učit u svého švagra. Ale osud tomu chtěl jinak a rozehrál kolem sirotka nečekanou souhru náhod. Jednoho Štědrého večera se na hřbitově Pip setká s uprchlým trestancem Magwitchem (Felix Le Breux), kterému přinese, tak trochu ze strachu, pilník a jídlo, které ukradne sestře ve spíži. Když uprchlého trestance chytí, o Pipově pomoci se nezmíní a vše vezme na sebe. Magwitche odvezou na galeje do Austrálie a Pip pozapomene na událost, která narušila vánoční podobu. Časem přijde do kovárny strýček Pumblechook (Zdeněk Dítě), oznamuje Pipovi a jeho sestře, že ho čekají skvělé vyhlídky – podivínská slečna Havishamová (Blanka Waleská) si ho vybrala jako společníka pro své osamělé dny. Pip si do podivného domu, kde bydlí i schovanka Estella (Milena Dvorská) má chodit hrát. Pip se do Estelly okamžitě zamiluje, ta jím pohrdá pro jeho původ. Od tohoto okamžiku chlapec už nechce být kovářem, chce chodit do školy, chce být někdo, aby získal srdce zlomyslné Estelly. Když advokát Jaggers (Ladislav Boháč) přijde Pipovi a jeho opatrovníkům oznámit, že neznámý dobrodinec odkázal chlapci velké množství peněz, ale že musí okamžitě odjet do Londýna studovat, zdá se, že se před mladým mužem otevírají netušené možnosti. Sestra se strýčkem jsou nadšeni, vidí skvělou budoucnost v růžových barvách, kovář Joe jejich nadšení neprožívá, je vlastně nečekaným darem svému švagrovi a učedníkovi od neznámého zaskočen. Je na pochybách, zda peníze přinesou Pipovi to, po čem touží, zda by mu nebylo líp u něho v kovárně…

Úžasný velký příběh plný barvitých postav Jaroslav Tafel posunul o stupínek výš. V jeho dramatizaci sám Pip vypráví své životní peripetie jako vzpomínající šedesátiletý muž. Líčí vše, co se stalo a v pomyslných rozhovorech rozpráví s lidmi, kteří s ním prošli kratší či delší úseky života. Zároveň sám hodnotí, zda se vše událo tak, jak mělo, zda byla jeho rozhodnutí správná, zda získaná možnost opustit kovárnu naplnily jeho sny a splnily očekávání skvělých vyhlídek. Karel Höger v osmi kapitolách vystupuje vždy jako vypravěč – šedesátiletý Pip – i jako aktér jednotlivých dialogů – Pip té které doby. Vedle něho excelují další herci – Blanka Waleská jako pomatená a mstící se opuštěná nevěsta, Vilém Besser jako pohodový a spravedlivý kovář, Karolína Slunéčková jako hašteřivá ženská... Takto bych mohla pokračovat dál a dál. Svými výkony všichni přikovají posluchače na několik hodin k rádiu.

Opravdu se při této hře nedá dělat nic jiného, okouzleně posloucháte úžasnou hru slov a intonace, výtečnou výslovnost, hladivou češtinu. V době, kdy z rozhlasových stanic i televizních obrazovek na nás většinou mluví lidé, jejichž výslovnost je víc než špatná, takže oněm moderátorům, hlasatelům i účinkujícím řádně nerozumíme, je to pohlazení pro uši.

Ukázka:

MP3 Skvělé vyhlídky vydalo nakladatelství Radioservis