Každý má to svoje nářadí

Jak to může dopadnout, když se učitel filozofie rozhodne shrnout celé dějiny myšlení do jedné publikace? Potřebujeme další filozofie „made easy“? Na tyto a další otázky si můžete odpovídat při čtení Filozofického depozitáře. A tak jako má každý čtenář trochu jinou odpověď, tak i jedna myšlenka může mít různý výklad.

Ten Ruffingův je určitě pozoruhodný, a to minimálně ze dvou důvodů. Za prvé, je moderní. Autor na dějiny filozofie nahlíží ze současného postanalytického období. Vybírá nejdůležitější problémy v podání nejvýznamnějších myslitelů. Odborně čelí klasickým klišé v podávání reality typu mýtus kontra logos. Mnoho učebnic na trhu totiž stále podléhá šablonovitému podání, a to jak tomu marxistickému, tak i náboženskému. S tímto úskalím se Ruffing vyrovnává profesionálně – tvoří si příručku zcela vlastní. Dokonce je třeba uvést, že kniha působí až ekumenicky kosmopolitně.

knihaDruhým důvodem zůstává, že každé dějiny potřebují aktuální podání, a proč by ty filozofické nemohl zpracovat dlouholetý učitel, nyní docent pro obor vzdělávání. Depozitář filozofických pojmů je zde přirovnán k bedýnce s nářadím, jíž by měl mít každý připravenou doma. Nietzscheho místo kladiva, Ockhama místo břitvy, Kanta jako univerzální utahovák? Proč ne!

Knihou postupujeme chronologicky a osvojujeme si to, co se nám jeví jako potřebné. Neznalost může někdy způsobit, že jedna myšlenka zapudí jinou. Proto bychom měli dbát na rozmanitost našeho vhledu, v podtitulu knihy také stojí 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek. Pokud se rozhodujete pro poutavou příručku, nebo s filozofií teprve začínáte (svůj depozitář si právě utváříte), bude vám tato kniha velmi užitečná. Rovněž potěší osobitým formálním nastavením.

„Pořady, v nichž si lidé před běžícími kamerami vyměňují s až brutální otevřeností názory, vzájemně se napadají a urážejí, aby se nakonec usmířili, mají velkou sledovanost. Jsou emoce zúčastněných skutečné, nebo jde pouze o komedii pro diváky? Francouzský sociolog Jean Baudrillard nazval moderní svět „hyperreálný“ vzhledem k tomu, že média (rozhlas, televize, internet atd.) i obrazové a znakové systémy (reklamy, loga, nápisy, ukazatele atd.) realitu natolik přetvořily, že je nesnadné rozlišit, co je skutečnost, a co fikce.“
(RUFFING, Reiner. Filozofický depozitář. Praha: Knižní klub, 2012. s. 213.)

Knihu Filozofický depozitář vydalo nakladatelství Knižní klub