Když stín není stínem, měj se na pozoru

Dnes vám představím knížku z jiného žánru, než mi obvykle prochází rukama. Fantasy V šeru a stínu od autorské manželské dvojice Barb & J.C. Hendee je první díl druhé série cyklu Vznešení mrtví. Zatímco první řada se točila kolem hlavních postav Magiery, Leesila a psa Chapa, nyní se vše úzce dotýká mladé učenky Wynn Hygeorht.

knihaTa se k prvním třem jmenovaným přidala během jejich putování a vymycování nebezpečných upírů. Po získání prastarých listin v ledovém hradu upírů starších než samotné lidstvo se s novými přáteli rozloučila a vydala se zpět domů do Calm Seattu k Učenému bratrstvu, aby vzácné texty rozluštili. Nic však není tak, jak si Wynn představovala. Místo spolupráce jí listiny zabaví – společně s jejími cestovními deníky – a ostatní ji považují za pomateného blázna. Dívka se drží v ústraní a téměř nevychází ze svého pokoje. Až do doby, kdy jsou dva učenci zavražděni a listiny, které měli doručit do Učeného bratrstva, zmizí. Wynn si je jistá, že ohavnost je dílem nemrtvých, a rozhodne se, že všemu přijde na kloub sama. Tím se ovšem dostává do smrtelného nebezpečí, kterému jen těžko dokáže čelit jako jedinec. Proto do příběhu zasáhne ještě jedna postava z předešlé série. Je jí Chane Andraso, který chová k Wynn jistou náklonnost. Patří k nemrtvým, ale této tovaryšce (ani žádného jinému učenci) by nikdy neublížil. Naopak. Nabídne jí svou pomoc a ona přijme – z počátku s nechutí a pramalou důvěrou. Skromná dvojice se ještě rozroste, ale o koho již neprozradím.

Asi se ptáte, zda je nutné znát předešlých šest knih. Ano i ne. V šeru a stínu je, jak už jsem řekla, první díl druhé série a do detailů předchozí příliš nezasahuje. Dokážete se bez ní tedy nejspíš dost dobře obejít, ale není to ono i přes skutečnost, že v první kapitole jsou předchozí díly připomenuty. Navíc Wynn velice často v myšlenkách zabíhá ke svým přátelům a především k Chapovi, a jestliže vás četba pohltí (což by měla), věřte, že série třetí se vrací zpět k Magieře a spol. Úplně prvotní díl nese název Dhampir. V každém svazku najdete pojmenování následujícího titulu. Po šesti knihách následuje druhá řada, která jich má o polovinu méně. Se stejným počtem počítá i třetí – a dle dostupných informací zatím poslední – série. Než však u nás vyjde na V šeru a stínu navazující Through Stone & Sea (ve volném překladu „Přes kámen a moře“), v klidu zvládnete všechny díly a budete stejně jako já nedočkavě sledovat stránky nakladatelství Fantom Print, pod jehož záštitou tato fantasy série vychází.
Pokud patříte ke znalcům Vznešených mrtvých, mohu vás ujistit, že Wynn se naštěstí vymanila z titulu „holka na obtíž, co spoustu věcí zkomplikuje“. Už není tou otravnou postavou, která leze na nervy a pro Magieru a Leesila byla přítěží. Pravděpodobně je to tím, že teď je Wynn ústřední postava a čtenář ji tak více pozná.

Spousta nových a krkolomných jmen dělá ze začátku jistý problém a ztěžuje orientaci. Po několika stránkách však už čtenář bude vědět, kdo je kdo. Autoři velice rádi jména rozdělují. Například domina Ghassana il´Sänke „naleznete“ pod Ghassanem nebo prostě pod il´Sänke. A věřte, že když je v prvních kapitolách vícečetných přízvisek několik, snadno nabudete domnění, že domin il´Sänke je osoba jedna a jakýsi Ghassan persona druhá. Pozor také na hodnosti v případě ženských postav, neboť stále zůstávají v mužském tvaru. Stejně jako u prvého, i v tomto případě snadno přivyknete a budete vědět, že premin Sykion je žena.

Abych nezapomněla, před samotným začtením se doporučuji zalistovat na úplný konec knihy (konkrétně strana 404). Najdete tu přehled řádů Učeného bratrstva a příslušné hodnosti. Mnohem lépe se pak budete orientovat, kdo je komu nadřízený a musí se mu zodpovídat se svých činů.

Knihu V šeru a stínu vydalo nakladatelství Fantom Print