Dívka schopná vidět budoucnost

kniha

To je Kaitlyn, hrdinka série Temné vize, ke které letos v říjnu vyšel třetí díl s názvem Vášeň. Autorkou edice je L. J. Smith, a proto nemůže být divu, když oznámím, že jde o fantasy. Ne však takovou jako Upíří deníky, je totiž překvapivě namixovaná.

knihaKaitlyn a její kamarádi se vrací do Zetesova institutu, aby zničili krystal, pomocí kterého je možné ovládat psychickou energii. Trojice jeho bývalých studentů s nadpřirozenými schopnostmi získala jiný krystal – čistý – který po přiložení na ten Zetesův hrozivý nástroj moci ničí. S novým vstupem do Institutu však stále váhají. Uvědomují si, jaké nebezpečí jim hrozí, když Zetes odhalí jejich pravý úmysl.

Odhodlá se pouze Kaitlyn, a přestože má dál možnost se s přáteli stýkat, chová se jako jeden z přívrženců pana Zetese. Ke slovu se tak dostane několik dobře vymyšlených lží, kterými se pokouší osazenstvo Institutu přesvědčit, že všechny svoje schopnosti využije pro jejich úspěch. Dokonce se podílí na jejich společných zločinech – krade důležité dluhopisy a nezastaví se ani před ostatními akcemi podobného rázu. Ačkoli to tak nevypadá, nepatrné podezření, že do Institutu nepatří, tady stále je.

Stejně jako v předchozích dílech, i tady je jakýmsi šéfem pan Zetes. Přestože se jeho plány s lidmi s nadpřirozenými schopnostmi zdají logické, ve skutečnosti jsou víc než zrůdné. Jeho pravou rukou, toužící po úspěchu a uznání, je Joyce. Nedá se o ní přesně říct, jestli má všech pět pohromadě, nebo se svého nadřízeného bojí natolik, že je pro něj ochotná udělat, cokoli mu vidí na očích. Po odchodu Kaitlyn a jejích kamarádů si tato dvojice našla nové pokusné králíky. Jde o novou čtveřici studentů, dokonale podléhající vlivu krystalu, a tedy zcela oddanou Zetesovi. K nim se ovšem ještě přidává původní „spolupracovník“ Kaitlyn Gabriel.

Proti této skupině stojí podstatně slabší Kait, Lewis a Anna s Robertem, vyzbrojení pouze nepatrným zlomkem čistého krystalu, kterým mohou napravit, co Zetes spáchal. V tu chvíli ještě nemohou tušit, že vedení Institutu má své posily: dávné studenty, které Zetes působením krystalu zbavil vlastní vůle. Nepříliš jasnou roli v téhle knize hraje Zetesova dcera, žijící v neustálém strachu. Později se však vzchopí a příběh se začíná vyhrocovat.

První díl série se odehrával především v Zetesově institutu, ve druhé knize hrdinové (tehdy ještě všech pět) cestovali po Státech a dokonce navštívili Anniny rodiče. Kniha Vášeň se ale opět vrací na původní místo – Kaitlyn pobývá v Institutu a zbývající členové party jsou zanedlouho poblíž. Výjimkou není pozemek školy, především tělocvična, přímo ideální místo k setkávání a výměně informací o Zetesovi. Opomenout však nesmím ani pochybné podniky, které navštěvují nynější Zetesovi studenti, kdykoli mají nějaký úspěch.

Kdo četl některou z dalších edicí od L. J. Smithe, hravě vystopuje ústřední motiv, podobající se edici Tajný kruh. V obou případech mají „kladní hrdinové“ za cíl najít a zneškodnit nějaký předmět nabitý negativní energií. Zatímco v Tajném kruhu je potřeba udělat krátký proces s čarodějnickou křišťálovou lebkou, tady je to krystal. Přestože si jsou obě edice tolik podobné, každá je svým způsobem originál.

„Gabrieli, kde jsi –,“ Zarazila se a vykulila oči. Uviděla Kaitlyn.
(…)
Kdysi ji Joyce oklamala. Je všechny oklamala. Teď byla na řadě Kaitlyn. Kait se cítila jako jedna z federálních agentek, jež se snaží proniknout do mafie.