Útok Nigelly Lawsonové na vaše chuťové buňky

sladke

Nigella Lawson je označována za královnu britské kuchyně, za nejkrásnější a nejslavnější světovou kuchařku a také za jednu z mála žen, které se dostaly se svým kuchařským uměním na televizní obrazovky. Přestože ve Velké Británii i jinde ve světě je velmi známá, čeští čtenáři, kuchaři a milovníci dobrých jídel ji ještě příliš neznají.

knihaV současné době dobývá česká srdce její knižní novinka Život je hostina. Kniha, která se zaměřuje – jak už tomu napovídá název – především na pohoštění větší skupiny lidí. Bohatě zdobený stůl prohýbající se pod hromadami dobrého jídla, především masa, jemuž vévodí pečený krocan, krůta nebo alespoň husa – to je podle Nigelly ta pravá hostina. Inspiruje se nejen v celosvětových kuchyních, ale i v historii. Podle ní byla u pečené drůbeže nesmírně důležitá nádivka a naprostým luxusem byla labuť naditá pávem naditým bažantem naditým křepelkou. Dokážete si to představit? Že ne? Nevadí, kniha totiž nepřináší jen výčet receptů, podle nichž budete moci uvařit, ale i množství kvalitních fotografií, které vaši fantazii povzbudí. Je to kulturní zážitek!

Celou knihou čtenáře – kuchaře provází osobitý projev autorky, která vysvětluje jednotlivé obřady, jídla, vlastní zážitky a doporučení pro nejlepší uvaření. Pro lepší inspiraci jsou jednotlivé články a recepty prokládány překrásnými fotografiemi – někdy vařených jídel, někdy portréty půvabné autorky.

Nigella Lawson seznámí čtenáře postupně s jednotlivými svátky – Díkuvzdání, Vánoce a Boží hod, Nový rok, Velikonoce atd. U každého svátku zdůrazní, jak se drží tradice v Británii, ale i v jiných zemích. Překvapením v četných exotických receptech byla česká husa pečená na jablkách a plněná kysaným zelím s jablky a kmínem. Po velkých hostinách myslí i na tzv. recyklaci zbylých potravin, z nichž dokáže vykouzlit mnohé salátové mísy kombinované s drůbežím i jiným masem.

Ne vždy se věnuje velkým hostinám. Uvědomuje si, že někdy je důležitá oslava, hostina nebo večeře jen pro pár. Večeři pro dva se věnuje třeba na Nový rok, kdy je velmi luxusním a lehkých receptem např. šampaňské rizoto nebo bramborové placičky s kaviárem. Podobně je tomu i u kapitoly věnující se valentýnským pokrmům.

Přestože je autorka typický masožravec a její největší noční můrou je, že se jednou probudí jako vegetarián, věnovala jednu kapitolu i bezmasým pokrmům – zde vévodí především zelenina a těstoviny. Tyto tři hostiny jsou inspirovány především Itálií.

Velmi krásně popisuje, jak prožívá Velikonoce, jak barví vajíčka a co se jí na nich líbí. I k britským Velikonocům patří především vajíčka, mazance a jehněčí. Obdobou Velikonoc je potom Pesach – židovský svátek, ve kterém je každé z jídel zážitek sám o sobě. Ani ne tak chutí, jako svou přípravou. Každý pokrm má svou symboliku, a to přináší také velmi pečlivou a zdlouhavou přípravu.

Téměř všední se zdají dvě kapitoly zaměřené na snídaně, obědy a večeře, které by měl čtenář využít každý den. Autorka však sama přiznává, že příprava tolika chodů a náročných jídel není v normálním pracovním životě možná, a tak je uplatňuje o pátečních večerech a o víkendech. I v těchto kapitolách využívá inspirace ze světové kuchyně – např. Skandinávská večeře.

Nezapomíná ani na nejmenší. Pro ně vymýšlí menu na oslavy, kde jde především o pobavení dětí a o to zaujmout je. Proto jsou to jídla plná kreativity, veselé nálady a vtipu. Tyto pokrmy popisuje v kapitole Hostina dětských snů, ale i v části věnované Halloweenu a vykrajovaným sušenkám.

Jak už jsem napsala, kniha představuje zážitek – potěší ty, co rádi čtou, ponaučí čtenáře o různých svátcích britských i světových, potěší oko čtenáře a přinese nepřeberné množství inspirace pro dobrá jídla. Kromě britské tradice se knihou prolíná velká inspirace světovou kuchyní. V dalších kapitolách autorka předkládá kuchyni gruzínskou, benátskou, muslimskou a v několika kapitolách i židovskou. A právě členění a umístění kapitol bych knize vytkla. Proč autorka řadí mezi světové kuchyně Halloween, proč nenechá všechny židovské svátky u sebe, nebo je rovnou nespojí do jedné kapitoly židovské kuchyně? Věnuje se postupně Pesachu, svátku Roš Ha-šana a Chanuce a všechny prokládá nesouvisejícími tématy.

Chaotičnost je snad jediné, co bych knize vytkla. Je to skutečně netradiční kuchařka, která rozhodně není pro začátečníka. Všechny hostiny jsou poměrně časově náročné a ne všechny potraviny jsou dostupné běžnému zákazníkovi supermarketu.  Přestože je v dnešní době možné sehnat z potravin všechno možné, ne vždy to seženeme čerstvé a v požadované kvalitě.  Pokud však patříte k těm kuchařům a kuchařkám, kteří rádi sezvou množství přátel a uspořádají jim velkou hostinu, společenský večer či je pouze chcete překvapit netradičním pokrmem, neváhejte a knihu si kupte. Nebudete litovat!

Knihu Život je hostina vydalo nakladatelství Ikar