Anglické listy moderního střihu, nebo ne?

5

Vždycky jsem ráda poznávala jiné světy, miluju cestování, ale snad ještě více obdivuju Čapkovy cestopisy. Ta lehkost a hloubka, s níž popisuje země, které navštívil, mě stále znovu uchvacuje. Proto když jsem v novinkách objevila knihu Narozena pod toulavou hvězdou od Zuzany Kulhánkové, kterou Lidové noviny zařadily do sekce cestování, byla jsem nadšena, že i dnes vznikají knihy tohoto střihu, od lidí, kteří místa v dalekých krajích skutečně navštívili.

5Snad jsem měla příliš velké očekávání, snad jsem jen čekala něco trošku jiného. Kniha je plná povídek o příhodách autorky, jejího muže, prvního i druhého, jejichž výměnu zaznamenáme jen díky změně oslovení, kdy se z „velkého bílého lovce“ stane „klenot“. Vypráví o svých dobrodružstvích z cest, kdy sama sebe vidí jako tu, co nese tíhu dálek, nevydrží dlouho na jednom místě. Nepopisuje pouze jednu zemi, její příběhy se linou napříč celým světem, odbíhá i ke vzpomínkám do minulosti, představuje nám některé své názory na moderní svět i lidi kolem ní.

Povídky jsou spojeny v zdánlivě nesouvisející celek.  Trochu mě zarazilo, že krom lásky k cestování i k místům, která navštívila, z knihy nic dalšího nedýchá. Jistě, neříkám, že je to málo, některá místa bych skutečně ráda viděla, nalákala mě, ale spíše proto, abych si ověřila, nakolik se její postřehy shodují se skutečností.

„Než nás průvodkyně vypustila, upozornila nás, abychom nikomu nedávali vstupenky,protože platí také pro Sfingu, ke které je zvláštní chod, a varovala nás, že různí podvodníci budou tvrdit, že jsou oficiální kontroloři, a budou nám chtít lístky sebrat.“
(Zuzana Kulhánková, Narozena pod toulavou hvězdou, Praha 2012, s. 32.)

Při psaní recenze jsem dlouho váhala, jak knihu zhodnotit, jak Vám ji představit. Setkáte se v ní se zajímavými lidmi a se specificky zachycenými místy. Autorčin svérázný jazyk, s nímž pracuje jako překladatelka denně, rozhodně s nikým druhým nezaměníme. Z knihy mám sama trošku smíšené pocity, proto bych ještě ráda nabídla postřeh z internetové diskuze na webových stránkách internetového knihkupectví Kosmas: „Vtipné povídky, ze kterých vane pohoda. Trochu připomínají Betty MacDonaldovou.“ Proto Vám doporučuji knihu si přečíst. I kdyby jen proto, abyste zjistili, že jsem se mýlila.

Knihu Narozena pod toulavou hvězdou vydalo nakladatelství NLN