Vražda české studentky na anglické silnici

1 1 1 1 1 (8 hlasů)

B. M. Horská je autorka, jejíž jméno je zatím v české detektivní literatuře neznámé. Kniha Pach smrti, kterou vydalo v únoru 2013 nakladatelství Moba, je její knižní prvotinou, která si ovšem nezadá s díly zkušených autorů. Autorka vybrala zcela netradiční námět i prostředí a uvedla do světa fiktivních detektivů novou ženskou postavu – Elen Jollyovou.

B. M. Horská je mezi autory detektivek vydaných v řadě Původní česká detektivka nakladatelství Moba zatím nováčkem. Abych mohla novou autorku představit, hledala jsem potřebné informace. Podařilo se mi zjistit, že autorka má poměrně čerstvou stránku na sociální síti Facebook, kde prezentuje svou knižní prvotinu, a také webové stránky: bmhorska.cz. Můžete se také těšit na rozhovor, ve kterém na sebe autorka prozradí víc.

detailPro svůj příběh vybrala netradiční prostředí anglického městečka Milton Keynes, ve kterém se rozběhne pátrání po studentce doktorského studia. Tato studentka, původem Češka, je jednoho dne nalezena mrtvá. Zprvu to vypadá jako dopravní nehoda, kdyby ovšem pitva nepotvrdila smrt udušením. Autorka rozehrává pátrání na české i anglické straně, čtenář se seznamuje s množstvím postav – některé s příběhem souvisí více, jiné méně – a objevuje prostředí univerzity a akademického života.

Hlavní roli zde sehrála inspektorka českého původu žijící v Anglii – Elen Jollyová. Čtenář ji zastihne ve věku, ve kterém mnoho žen znovu hledá sebe sama. Dcera je již dospělá a manžel ji opouští, neboť už dále nehodlá trpět manželku – workoholičku. Elen bilancuje, zda si zpackala život svou prací, a zda by nebylo bývalo lepší, kdyby pověsila policejní řemeslo na hřebík už v době, kdy byla její dcera malá. K jejím pochybám navíc přispívá, že kolem sebe vidí najednou plno vědců, kteří dokázali soukromý i pracovní život provázat – jako právě zavražděná studentka Veronika Kolouchová.

Autorka píše svižně a nebojí se odborných názvů a netradičního vědeckého tématu. Vtahuje čtenáře především do každodenního života policistů a ukazuje možné směry policejního vyšetřování. Kdo má rád prostředí policejní stanice, přijde si v knize na své. Naopak čtenář, který má rád psychologické rozbory a emotivní výstupy, bude z knihy zklamaný. Nic takového v ní nenajde. Autorka si udržuje odstup od podezřelých i od hlavních hrdinů. Nezdržuje se podrobnými popisy míst a její postavy nejsou nijak zvlášť složitě vykresleny a charakterizovány.

Chaoticky působí řazení jednotlivých scén a postup policejního pátrání. Ač jsou postavy v knize prezentovány jako naprostí profesionálové s dlouholetou zkušeností (především Jollyová), spoustu důležitých informací získávají až na konci knihy. Proč? Autorka očividně potřebovala utajit vraha až do samého, poměrně dramatického závěru a snažila se vrahovi samotnému v knize věnovat co nejméně pozornosti. Motiv však byl tak předpokladatelný, že odhalit vraha bylo možné již od poloviny knihy a postup policejního vyšetřování se zdál nesmyslný a místy naivní.

Na knize oceňuji především objektivní pohled, kterým autorka popisuje scény v Anglii a především v Čechách. Velmi zajímavá byla zkušenost inspektorky Jollyové s Prahou, anglickými turisty na „pivních výletech“ i s pražskou policií. Výborně autorka zvládla také spád děje a rychlé zvraty. Pokud čtenář nedává přednost detektivce s vyšetřováním v jednom místě a s jednou skupinou podezřelých, má možnost vydat se s Pachem smrti na dobrodružství rozeseté napříč několika státy i vědními obory.

Knihu Pach smrti vydalo nakladatelství Moba