Nekonečná obloha naplněná nebezpečným éterem

obloha

V poslední době jako by se roztrhl pytel s debutujícími autory, kteří slaví nemalý úspěch. Jednoznačně známka toho, že literární svět jen tak nevyhasne. Dalším trendem je, že koupíte-li si knihu takovéhoto tvůrce, počítejte, že je dost pravděpodobné, že se jedná o první díl povětšinou z plánované trilogie. Skutečně rozsáhlost příběhu, nebo chytrý marketingový tah? Ať tak či onak, pokud se jedná o skvělou počtenou, která neztrácí na kvalitě a udrží čtenáře v napínavém očekávání, jak to bude dál, nevidím důvod tato díla bojkotovat. Spíše naopak s nimi mám více než pozitivní zkušenost (rozuměje tím děj a styl psaní, chyby v textu má na vině závěrečná korektura).

knihaTeď se ale konečně dostávám ke knížce, již vám chci představit. Původně jsem psát recenzi nezamýšlela, a sice proto, že jde o titul vydaný loňský rok. Prvních pár stránek jsem byla skeptická. Přelom stran s čísly 12 a 13 byl ale zlomový a od té chvíle jsem obracela jeden list za druhým. Navíc v druhé polovině května vyjde druhý díl, tedy máte možnost se nechat také prvním dílem trilogie strhnout.

Sci-fi Pod nekonečnou oblohou je prvotina spisovatelky jménem Veronica Rossi. Zavede nás do postapokalyptického světa rozděleného na Osadníky a Outsidery. Již z názvů je očividné, že privilegovanými budou Osadníci. Žijí v uzavřených Luscích, které se dělí na další části. Jedna z ústředních postav, majitelka nádherného hlasu Árie, tráví celý život v Lusku Snění a nemá pocit, že by jí cokoli chybělo. Je chráněna od pobytu tam venku, kde se nedá žít a půda je bičována zrádnými éterovými bouřemi, jež ničí vše. O pocit bezpečí však v sedmnácti letech přijde. Aby zjistila, co se stalo s její matkou pracující v Blaženosti (nyní odříznuté od komunikace), dostane se do blízkosti syna ředitele bezpečnosti. Ten přece může zjistit, jak se věci mají. V servisním, resp. zásobovacím, dómu ale dojde k tragédii a Árie je pod záminkou odjezdu za matkou vyhozena do Obchodu se smrtí, jak se vnějšímu světu říká. Nedává si naději na přežití a nejspíš by i zemřela nebýt Peregrina. Outsidera, který se rozhodně neplánuje s dívkou bratříčkovat a který, stejně jako Árie, pátrá po svém příbuzném, jehož Osadníci unesli. Mladík patří ke kmeni Tideů a vládne dvěma smyslům – dokonale vidí ve tmě a dokáže cítit emoce druhých.

Jakkoli se to zdá nemožné, tito dva uzavřou křehké spojenectví. Perry pomůže Árii přežít, když ona mu umožní vstup do Říší, aby mohl v tomto virtuálním světě, kde tráví Osadníci hodiny, synovce najít. Je ale možné ochránit někoho tak otravného, kdo páchne žluklostí a zatuchlostí masa? Přebal knihy hlásá „Je láska silnější než odvěké nepřátelství?“. No, mohu vás ujistit, že oba hlavní hrdinové jsou k sobě navzájem odtažití a o náklonnosti nemůže být řeč. Není vůbec jisté, jestli se jim podaří dostat do cíle bez úhony, na každém kroku číhá nebezpečí – nevyzpytatelný éter, divoká zvířata, kmeny libující si v lidském mase.

Příběh je pojatý velice dobře. Jednotlivé kapitoly se jmenují buď „Árie“ či „Peregrin“, tedy se děj týká jich samých. Když se jejich cesty zkříží, je toto pravidlo zachováno, což znamená, že na dané situace je nahlíženo z Perryho či Áriina pohledu, nikde však není použita ich forma. Požitek z četby mi bohužel kazil neuvěřitelně obrovský výskyt textových chyb. Slova chybí, přebývají, jsou špatně skloňována. Místo krátké je použita dlouhá samohláska, velké písmeno je tam, kde má být malé a minimálně jednou chyběla i tečka za větou.

V knížce je také důležitý výraz smysl, neboť právě ten je důležitou vlastností některých Outsiderů. Pokud má jeden z nich smyslovou dominanci, používá se velké s – např. „jeho Smyslem je čich“. Ovšem velká litera je používána úplně všude, tedy např. i v případě „tohle nemá Smysl.“ Nevím, zda to tak je i v originálním znění, mně osobně přijde toto pojetí zbytečné a tak trochu i zmatečné.

Jak jsem již avizovala výše, druhý díl Cesta věčnou nocí vyjde v letošním květnu a já jen doufám, že textová stránka bude na vyšší úrovni, než je tomu v aktuálním svazku. Samotný obsah si totiž takovéto selhání ze strany české korektury nezaslouží.

Knihu Pod nekonečnou oblohou vydalo nakladatelství Knižní klub