Knižní předloha pro první český digiromán – Apokalypsa

Pojem digiromán se u nás až dosud neobjevoval. S horkou novinkou přišlo na začátku roku 2013 nakladatelství Euromedia Group. V době, kdy už měli nadšení čtenáři možnost stáhnout do svých čteček a tabletů první dva díly zdarma a vyzkoušet si, jak takový digiromán vůbec vypadá, vyšla knižní předloha s názvem Apokalypsa. Autor – Mario Giordano – vsadil na osvědčené téma konspiračních teorií, které jsou ovinuty kolem papeže a Vatikánu jako pavučina. Bude román úspěšný?

knihaO úspěšnosti celého projektu se dozvíme až časem. Pár měsíců po odstartování celého projektu je příliš brzy hodnotit, jaké budou ohlasy čtenářů. Co však můžu zhodnotit již dnes, je samostatná knižní předloha. Mario Giordano je především scenárista – odtud možná pochází nápad spojit dohromady knihu a film, přičemž trend čtení literatury v elektronické podobě projektu jen nahrává. Giordano si vybral pro hlavní místo své knihy Řím a Vatikán, doplňkem jsou pak místa rozesetá po celém světě, kam jsou hlavní hrdinové knihy postupně dovedeni.

A kdo jsou hlavní hrdinové? Těžko hodnotit, kdo je ve skutečnosti hrdina kladný a kdo záporný. Jednak není cílem mé recenze prozradit čtenáři, kdo ve skutečnosti tahá za pomyslné nitky tohoto loutkového divadla a kdo je pouhá loutka – ať už vědomá či nevědomá, a za druhé: hrdina v této knize není pouze jeden. Pokud bych měla prozradit, kolem koho se točí hlavní děj, pak je tím prvním papež Jan Pavel III., který na začátku příběhu odstoupí z neznámých důvodů ze svého postu a přenechá cestu druhým. Franz Laurenz, takové je jeho civilní jméno, se pak vyskytuje každou chvíli na jiném místě a stále zůstává výraznou postavou v příběhu. Dalším je pak jeho přítel don Luigi, který má roli vymítače ďábla a je jeden z těch, kteří radí „zachráncům církve“, kde mají hledat indicie a kudy postupovat dále.

Příběh totiž nespočívá v ničem jiném než ve velkém pátrání po tom, kdo chce zničit církev, kdo se má stát novým papežem, kdo rozpoutá zlo a osvobodí démony po léta skryté ve svých norách. Německý novinář Petr Adam a jeptiška Marie společně pátrají po vinících, hledají stopy, vrahy a také velké tajemství, které je v průběhu textu označeno jako templářské.

Kdo by hledal v příběhu originalitu, bude zklamaný. Apokalypsa je jen jednou z mnoha knih, které se zabývají konspiračními teoriemi rozvíjenými mnoha směry. A těch směrů je v této knize skutečně spoustu. Nechybí středověký alchymista Nicolas Flamel, Jelena Blatavska, Aleister Crowley a koneckonců ani templáři, kolem kterých se nakonec vše točí. Opět se v knize hledá největší templářský poklad a pátrá se, co by jím mohlo být.

Nemohu se ubránit srovnání knihy snad s nejvýraznějším dílem, které je založeno na podobném tématu, odehrává se ve stejném prostředí a na konci hrozí i stejné nebezpečí. Tím dílem je kniha Andělé a démoni Dana Browna. Nutno podotknout, že Brown má na vrch jednu důležitou skutečnost, a tou je prvenství. To Brown byl první, kdo rozehrál příběh kolem volby nového papeže a seznámil čtenáře s problematikou konkláve. A také to byl on, kdo ve svých knihách poprvé představoval problematiku středověkých (i mnohem starších) symbolů. Ne vždy bývá pravidlem, že co je první je také nejlepší. A která z obou knih je lepší, to ukáže zase až čas a ohlasy čtenářů. Giordano promíchává do svého příběhu mnohem více konspiračních teorií a nechává, až trochu fantasticky, oživnout postavám, které již dávno přežívají pouze v našich pamětích. Jmenujme např. Edwarda Kellyho, který je rovněž jedním z hrdinů knihy Apokalypsa a vystupuje zde jako reálná postava v současnosti.

Ač knižní předloha není příliš originální svým příběhem a v mnohém připomíná několik známých knih propojených v jednu a doplněných o slavná jména historie, je to především napínavý příběh plný nečekaných zvratů a překvapení. Některá jsou čtenáři jasná rychleji, než je sám autor odhalil, ale některá se předpokládat ani nedají. Čtenář tak až do poslední stránky skutečně neví, kdo je kladnou postavou, a kdo hraje proti. Kniha je psána velmi svižně, čtenář se nenudí a co je nejpodstatnější – nedokáže knihu odložit.

A koneckonců i tato kniha má jedno své velké prvenství. Je prvním českým digirománem, se kterým se čtenář může setkat. Na stránkách www.digiroman.cz se může seznámit s interaktivní knihou, textem doplněným chytlavými scénami, animacemi a krásnými grafickými doplňky, které dokáží podnítit čtenářovu představivost a učiní z tohoto dílka napínavý a ojedinělý thriller.

Kdo by měl zájem o přečtení prvních dvou kapitol, na výše uvedených stránkách si je může stáhnout zdarma a vyzkoušet si tak, jak taková digitální kniha vypadá v praxi. Já hodnotím celkový nápad a koneckonců i celou knihu kladně a věřím, že se bude líbit i dalším čtenářům.

Knihu Apokalypsa vydalo nakladatelství Knižní klub