Záhady mořských hlubin

Existují-li na naší planetě místa, která nejsou ani zdaleka prozkoumaná, skrývají se určitě v moři. I když se snažíme přírodě neustále vyrvávat její tajemství, má jich ještě tolik, že není myslitelné, abychom v dohledné době odhalili byť jen část. O tom, co skrývají hlubiny, lze volně fantazírovat, můžeme si představovat obrovská a nebezpečná monstra, či předpokládat, že někde žijí tajemní tvorové, o nichž nemáme ani tušení. Pro nás suchozemce má moře ještě větší přitažlivost, jednou za čas k němu můžeme cestovat a znovu se nechávat udivovat jeho velikostí, krásou a rozmanitostí. Regina Andrásová také popustila uzdu své fantazii a z jejího rozletu vytěžila román Dům U Mořského boha.

knihaSpisovatel Adam Trent využívá záliby lidí v záhadách a píše úspěšné knihy, v nichž pátrá po detailech nezvyklých událostí a vyslovuje odvážné hypotézy.  Neustále hledá nová témata, která by byla vhodná pro jeho další publikace. Přitom narazí na nenápadný, ale zajímavý článek o dívce, které byla záhadně zachráněná před utonutím při koupání v moři. Adam Trent se do Horní Sluneční vypraví, aby na místě zjistil podrobnosti o této podivné historce. Trentovo pátrání tvoří jednu z dějových linií, druhá se odehrává mezi obyvateli městečka. Přátelé Ben, Sam, Patrik a Dino se pravidelně setkávají na břehu moře u chrámu, který býval zasvěcen mořskému bohu. Parta se rozpadne poté, co Ben zmizí v moři, Dino odjíždí na studia a Patrik a Sam se věnují práci v městečku. V době Trentova příjezdu je Dino ve Slunečné na prázdninách a spisovatel má možnost vyptávat se, co si myslí o záchraně dívky a o zmizení Bena. Setkává se i Mirandou a Margo, které se s chlapci přátelily.

Důležitou roli v příběhu hraje Lilith – Benova matka zabývající se tkaním gobelínů a Dinův podnikavý otec Joseph, který chce nechat odstřelit skalní ostroh, a tím získat místo pro výstavbu letovisek, do kterých by přilákal turisty. Lilith a Joseph tvoří protipóly. Ona žije klidným, nenápadným životem, který se nedotýká okolního světa a příliš jej neovlivňuje, on je ochoten udělat cokoliv, aby překonal průměrnost malého městečka. Je schopen to klidné městečko i obětovat.

„Nesmíš se bát dívat se dopředu, Patriku,“ pokračoval pořád vlídně pan König. „Já to dělám celý život, a proto mám úspěch. Jistě, je to bolestné, ale změny jsou obvykle bolestné a vždycky nevyhnutelné. Co je tvoje petice proti změně? Jakmile se nějaký proces dá do pohybu, Patriku, už je nevratný.“
„Nemůžete takhle… znásilňovat přírodu… jen pro vlastní úspěch. Pro peníze!“
„Silná slova,“ zabručel pan König. „Ona se s tím příroda nějak popasuje. Dělá to ostatně už spoustu let.“
(ANDRÁSOVÁ, Regina. Dům U Mořského boha. Praha: Eroika, 2013. s. 129.)

Příběh se na čtenáře valí ve dvou vlnách. V první se upřednostňuje hledisko spisovatele Adama Trenta, v druhé přátel zmizelého Bena. Román Reginy Andrásové obsahuje velmi zdařilou fantastickou dějovou linku, vycházející ze záhady okolo ztraceného mladíka a pověstí o chrámu zasvěceném mořskému bohu. Další linie už tak povedené nejsou. Ta ekologická, v níž úlohu zlosyna hraje Joseph König, je již příliš ohraná, její rozuzlení není sice tak prvoplánové jako v béčkových katastrofických filmech, ale přesto příliš originální není. Další je věnovaná konfliktům mezi důchodci a mladými lidmi. I ten je na konci vyřešen očekávaným způsobem.

Hodně problematickou zápletkou je vztah mezi Benovou matkou a Adamem Trentem. Spisovatel, hrající si na věčného mladíka a udržující vztahy pouze s mladými exkluzivními ženami, je náhle přitahován nenápadnou Lilith, která je v porovnání s jeho předchozími partnerkami výrazně starší. Je to klasická zápletka vhodná pro čtenářky titulů červené knihovny.

Naštěstí nejsou sporné části tak výrazné, aby ovlivnily celkový dojem z románu Dům U Mořského boha. Jde o oddechovou a čtivou knihu, jejíž zápletka je nápaditá a provokuje čtenářovu fantazii. Občasné exkurze do romantických zákoutí duše jsou u knihy podobného žánru odpustitelné, pro mnoho čtenářů dokonce nepostradatelné a očekávané.

Knihu Dům U Mořského boha vydalo nakladatelství Eroika

K dostání na stránkách Knihkupectví Beletrie.eu