Vraždy v klášterním prostředí

jeptiska

Tajemství, jež nesmí vyjít na světlo. Klášterní ticho narušené kroky cizinců. Zavražděná jeptiška na bílém sněhu. Mladá šlechtična skrývající tajemství a tvář před neznámým vrahem. To všechno čtenář může objevit v knize, která vyšla na sklonku léta v nakladatelství Knižní klub. Kniha Monasterium z pera autorky, jež je nazývána královnou francouzské detektivky a excelentní vypravěčkou napínavých příběhů, napovídá, že čtenáře čeká skvělý čtenářský zážitek. Je tomu tak doopravdy?

knihaKniha Monasterium nemá vyloženě specifikovaného hlavního hrdinu. Dala by se za něj označit mladá žena pronásledovaná svými vrahy, jež se v klášteře skrývá pod cizím jménem. S cílem ukrýt sebe a diptych vymalovaný jejím zavražděným milencem, obelhává abatyši i ostatní sestry. Hlavní hrdinkou by také mohla být sama abatyše, která je ústředním bodem všeho života v klášteře a kolem ní se točí všechny události. Nic nemůže uniknout jejímu pohledu a brilantnímu názoru, který až překvapuje vzhledem k jejímu mladinkému věku. Snaží se někdo připravit abatyši o život a dostat se tak na její místo? A souvisí s tím vším příchod malomocných do kláštera, o které mají jeptišky pečovat? Hlavním hrdinou by také mohl být hrabě Aimery de Mortagne, který sleduje nepříznivé události v klášteře již delší dobu. Tuší mladá abatyše, jaké tajemství se ukrývá klášterní podzemí? A jak to souvisí s vraždami, které se v rychlém sledu v klášteře udály?

Hrabě de Mortagne se vydá do kláštera, aby tomu všemu přišel na kloub. Stane se tak detektivem, který má všechny záhady rozluštit. Zápletka sama o sobě se zdá velmi napínavá a poutavá. Zpočátku se dokonce zdá, že autorka píše tak poutavě, že čtenáře výjimečný zážitek skutečně nemine. Ale… Byla bych nerada, abych svou negativní zkušeností někoho od přečtení knihy odradila. Každý máme jiný vkus a každému se líbí něco jiného. Na mě osobně byla kniha psána velice chaoticky, autorka ve mně nedokázala vzbudit pocit, že bych některé postavy měla ráda a naopak jiné nenáviděla. Nepodařilo se mi na celých 300 stránkách vytvořit si k nikomu z postav nějaký vztah, či cit. Po přečtení jsem dokonce měla neobvyklý pocit prázdnoty a říkala jsem si, co mi tato kniha vlastně dala? Jsem ráda, že jsem ji četla?

Nedokážu říci, v čem byla chyba. Autorka píše lehce, jednoduše, snadno se vyjadřuje. Bohužel rozhovory mi mnohdy přišly zbytečné, jakoby jen měly za úkol natáhnout text a zvýšit objem stránek. Jména jeptišek a malomocných se mi pletla – to proto, že se autorka příliš nenamáhala jednotlivé postavy popisovat. Celkový dojem mě zklamal, a i když mohla být hlavní zápletka s trochou konspirační teorie zajímavá, literární vyjádření ji utlumilo.

Na závěr musím upozornit na chyby a překlepy v textu. Nevím, zda byly tyto chyby už v originálním textu, nebo se vloudily až do překladu. Ale doteď netuším, jak se jeden z „hlavních“ hrdinů, malomocný Jaco/Jako skutečně jmenoval. Nejen v celé knize, ale dokonce na jedné stránce a v jedné větě je označován dvěma způsoby:

Z Jaka Úhoře se stal Jaco Prosťáček. Jeho předstíraná slabomyslnost mu v tom světě hrůzy a šílené bolesti zaručovala klid.
(Andrea H. Jappová, Monasterium, Praha: Knižní klub, 2013, s. 63.)

V ukázce je vidět záměna písmene k za c. Skutečně jsem se v textu několikrát vracela a přemýšlela, zda to má ve francouzštině nějaký význam, proč jsou písmena rozdílná. V předchozím i dalším textu mi to však přišlo, že to autor/překladatel psal tak, jak mu to přišlo pod ruku.

Celkově mám z knížky rozporuplný pocit. Mohla by potěšit milovníky detektivek, neboť zápletka je zajímavá, nikoli však nevyřešitelná. Kdo rád hledá vraha, má tedy možnost zapřemýšlet si nad příběhem. Pokud čtenáři nebudou očekávat geniální příběh ve stylu Umberta Eca a postačí jim detektivní zápletka v historickém prostředí kláštera, bude se jim kniha určitě líbit. Lákavá anotace ve mně vzbudila již od začátku dojem, že kniha bude hodně podobné Ecovu Jménu růže. S tímto vynikajícím dílem se Monasterium nemůže vůbec srovnávat. Snad i to byl můj osobní problém, proč mě novinka Knižního klubu spíše zklamala.

Knihu Monasterium vydalo nakladatelství Knižní klub