Když se dokonalý svět řítí k zemi

A je to tady. Po čekání, které se pro čtenáře knih autorky Ally Condie rovnalo nekonečnu, vyšel i u nás závěrečný díl beletristické trilogie o dokonalém světě. Aniž bych si toto přirovnání uvědomila, titul se jmenuje úplně stejně, tedy Dokonalý svět.

knihaVždy je poměrně těžké začít s recenzí na knihu, která je pokračováním (nebo v tomto případě zakončením) několikadílné série. Přichází strach z opakování stejných slov a názorů. Ale koneckonců každá upoutávka je de facto samostatný celek a snad mi odpustíte zachování stejné posloupnosti způsobu představení.

V prvé řadě nesmím opomenout druhý díl (pro připomenutí jednička nese název Dokonalý pár a dvojka Dokonalý sen), ve kterém jsme s hlavními postavami Cassiou Reysovou a Kyem Markhamen našli Vzpouru, k níž se oba připojili. Stejně jako u pilotního svazku, i zde se v závěru dvojice dočkala odloučení. Každý byl odbojem proti Společnosti zařazen na jinou pozici, kde bude využit jeho potenciál na sto procent. Zatímco je tedy Cassia poslána do hlavního města Centrálu, Ky se stane členem letky.

Autorka příběh uchopila z mého hlediska opět velice dobře, nabízí znovu trošku jiný koncept. Nejen že se kniha tentokrát dělí do pěti kapitol, ale do popředí se dostává třetí vypravěč v podobě Xandera. Ten byl v prvním díle vybrán Společností za Cassiina životního partnera a je rovněž přívržencem Vzpoury. Cassia, Ky a Xander – tito tři podávají svědectví o probíhajícím svržení Společnosti přesně tak, jak jej cítí a čeho jsou svědky. Když se ozve Kapitán, představený vzbouřenců, vypuká v dokonalém světě neznalém vážnějších nemocí Mor. Lidí upoutaných na lůžko přibývá a Společnost ztrácí pevnou půdu pod nohama. A Kapitán má lék. Lék a vakcínu pro všechny. No, kdo by Vzpouru nemiloval?

Perfektní plán na převzetí moci se ale hroutí v momentě, kdy nemoc zmutuje a stane se reálnou hrozbou, objevují se první oběti. Občané, kteří ještě nepodlehli, se bouří a Vzpoura náhle nemá jistotu výhry. Zprvu spásný medikament je k ničemu. Jenže kde vzít co nejrychleji nový se stoprocentní účinností? Začíná boj s časem a ani jeden z hlavních hrdinů si nemůže říci, že zrovna jeho mutace neohrozí.

Možná se vám zdá zápletka příliš jednoduchá, ale nenechte se mýlit. Příběh má spoustu dějových nitek, které se táhnou již od prvního dílu a stávají se poměrně silnými. Dokonalý svět má rozhodně co nabídnout. Neobjevila jsem jedinou nudnou pasáž, proplula jsem svazkem ani nevím jak a najednou byl konec. Ovšem pozor, nejedná se o epický závěr, to určitě ne. Zkrátka příjemné čtení, které není extra strhující, ale přesto vám spát nedá.

Ráda bych byla pouze pozitivní, žel není mi tak souzeno. Jak jsem otáčela stránku za stránkou, objevovala se spousta překlepů, více než u „páru“ či „snu“.

Co mě také potěšilo, je fakt, že jsem vám mohla postupně představit všechny tři díly trilogie. Ne každý autor se může těšit z celosvětového úspěchu u své první knihsérie. Ally Condie se to povedlo a já doufám, že přijde s dalším nápadem, který nadchne nejednoho čtenáře. Teď ale neváhejte a zamiřte mezi regály do knihkupectví. Čeká na vás Dokonalý pár, Dokonalý sen a v neposlední řadě Dokonalý svět. Poznáte, že není nic krásného na tom v něm pobývat a že pokud vám někdo přesně předurčí veškeré životní kroky, přijde doba, kdy budete chtít o sobě rozhodovat jen sami.

Knihu Dokonalý svět vydalo nakladatelství Knižní klub