Terminátor, Guvernátor, Autobiografátor

Kdo je to? Narodil se a vyrostl necelých dvě stě kilometrů od českých hranic, stal se nejvýznamnější a přímo legendární postavou svého sportu, byl nejlépe placeným hollywoodským hercem na světě, přestože si ze sebe dodnes dělá legraci, že neumí pořádně anglicky, a před deseti lety kandidoval a zvítězil ve volbách na vůdce nejbohatšího a nejlidnatějšího státu USA, který po sedm let spravoval. Jistě, odpověď znáte už od chvíle, kdy jste se podívali na nadpis recenze. Arnold Schwarzenegger. Idol miliónů mužů po celém světě i hříšník podvádějící svoji manželku. A taky autor vlastního životopisu s názvem Total Recall.

knihaAť už máte na Arnolda Schwarzeneggera (AS) jakýkoliv názor, jen těžko mu můžete upřít neskutečné úspěchy, kterých dosáhl. Navzdory tomu, že se narodil v chudé rodině ve zbídačeném poválečném Rakousku, dosáhl met na první pohled zcela nedosažitelných. Právě proto, že je jeho život tak zajímavý, je neskutečně poutavou i jeho kniha. Navíc, patrně hlavně díky jejímu druhému autorovi Peteru Petremu, je psaná zábavnou formou, která události Arnoldova života dělá ještě zajímavější.

Total Recall byl, jako většina životopisů, psán chronologicky s občasnými odbočkami do minulosti, které však nijak nevadí přehlednosti knihy. Ve třiceti kapitolách a na takřka šesti stech stranách popisuje Schwarzeneggerovu životní pouť od roku 1947, kdy jeho matka musela žebrat o jídlo, aby rodina vůbec přežila, do současnosti, kdy je jednou z nejslavnějších světových osobností. Celou autobiografii lze rozdělit na několik základních etap – mládí v Rakousku, kariéra kulturisty a příchod do USA, herecké období, úspěchy i pády na postu guvernéra Kalifornie – tím vším prostupuje jeho rodinný život s popisem hlavních radostí i strastí šedesáti pěti let pestrého života.

Každá část obsahuje tuny zajímavých informací nejen o AS, ale i o poválečném Rakousku, posilování, životu přistěhovalce, obchodu s realitami, natáčení a dojednávání filmů či politickém řemesle v nejstarší moderní demokracii světa. V rozmanitém biografickém koktejlu nechybí časté pohledy do zákulisí. Čtenář se tedy dozví, jak Schwarzenegger psychicky deptal své soupeře v kulturistice, jakým způsobem se jemu a několika dalším povedlo tento pro mnohé obskurní sport plný narcistických homosexuálů dostat do širšího povědomí veřejnosti a zpopularizovat. Stejně tak zaujmou historky z příprav, natáčení či propagace jeho filmů. AS například vzpomíná, jak museli vystřihnout několik scén z Barbara Conana, aby si studio příznivě naklonilo komisi udělující ratingy, protože jako další jim chtělo předložit Spielbergova E. T. mimozemšťana, od kterého si velmi slibovalo. Pro Čecha je zajímavá i zmínka o nedostatečné propagaci prvního Terminátora na úkor Formanova Amadea.

Knize nechybí humor, který jí prostupuje především v první půli. Čtenář se neubrání úsměvu, když čte, jak se paní Schwarzeneggerová radila s doktorem, protože její Arnold si na stěnu namísto děvčat v plavkách věšel takřka nahé muže, nebo při popisu vojenské služby AS, ze které se rakouské tankové vojsko vzpamatovává patrně dodnes.

Stejně tak se ale autor nevyhýbá nepříjemným tématům, z nichž mnohé jej nestaví do zrovna příznivého světla: druhý podnikatelský pokus – žebrání na ulici namísto chození do školy, snaha šokovat a upozornit na sebe, milostný poměr s Bridget Nielsen v době, kdy udržoval vztah s Marií Shriverovou, děsivá operace srdce nebo mediálně mnohokrát proprané nemanželské dítě s hospodyní. O tom všem AS píše, a přestože se nelze zbavit dojmu, že si mnohé nechává pro sebe, rozhodně není Total Recall oslavou svého původce tak, jak některé autobiografie bývají.

Vyprávění doplňuje řada barevných i černobílých fotografií ze života AS. Některé z nich jsou poměrně známé, ale s mnohými se zájemci o guvernérův život setkají poprvé.

Nejzásadnějším negativem jinak povedené knihy je bohužel její česká redakce. Total Recall obsahuje řadu jen těžko přehlédnutelných překlepů a chyb, které občas zbytečně odvedou pozornost čtenáře od samotného vypravování. Překlep jako „kouhouti“ (s. 489) je ještě úsměvný, změna osoby ve stylu: „…a když se bránil zatčení, popral jsem se s ní“ (s. 323), ale už vadí. Občas čtenář zapochybuje i o překladu, jako třeba když je slavná průpovídka Muhammada Aliho „Float like a butterfly, sting like a bee“ přeložena „hbitý jako moucha, bodal jako včela“ (s. 572).

Komu nestačí život AS v kostce, najde v poslední kapitole ještě pravidla, díky kterým dosáhl tak nevídaných úspěchů.

Total Recall je výborná a velmi zajímavá kniha. Své si v ní najdou všichni, kteří se zajímají o kulturistiku, zákulisí Hollywoodu či vnitřní politiku USA a Kalifornie. Je určena nejen příznivcům Arnolda Schwarzeneggera, ale všem, kteří rádi čtou o neobyčejných osobnostech.

Knihu Total recall vydalo nakladatelství XYZ