Příběh nešťastného lidského osudu v prostředí závisti a bídy

Slavný francouzský román Victora Huga Bídnici se již dočkal několikerého filmového i muzikálového zpracování. Nakladatelství Fragment vydalo převyprávěnou a zkrácenou knižní verzi tohoto příběhu.

knihaBídníci (Les Misérables) patří právem k nejslavnějším románům devatenáctého století. Victor Hugo v originální verzi na více než tisíci stranách knihy vystihuje rysy tehdejší Francie, především potom Paříže, kterými jsou mimo jiné závist, chudoba, beznaděj a pomluvy.

Jelikož původní kniha obsahuje mnoho odboček z hlavní dějové linie a občas příliš dlouhé popisy a úvahy, v důsledku kterých ztrácí čtivost, bylo zpracováno několik zkrácených verzí. Fragment vydalo příběh převyprávěný Václavem Duškem.

Jean Valjean, ústřední postava celé knihy, je bývalý galejník. Na galeje byl poslán pro krádež chleba pro svou hladovějící sestru a její děti. Jeho trest byl původně vyměřen na pět let, ale kvůli opakovaným pokusům o útěk (= nevoli smířit se s absurdním rozsudkem) strávil nakonec na galejích celých devatenáct let. S duší i tělem ztrpklým po polovině života stráveného za nelidských podmínek na galejích a s průvodním listem upozorňujícím na jeho „kriminální“ minulost se vydává žít. Lid se ho štítí a práci nemůže sehnat. Nakonec nachází přístřešek u laskavého biskupa, kterému ale ze zoufalství ukradne zlato i stříbro a prchá jako trestanec. Je dopaden policií a přiveden zpět do farnosti. Biskup policii sděluje, že drahé kovy Jeanovi daroval. Tato událost změní celý Jeanův život. Zapřísáhne se, že už nikdy nebude krást a bude pomáhat potřebným. A přestože ho po celý jeho život neustále pronásleduje zapřísáhlý inspektor Javert, dokáže Jean svůj slib plnit.

Kniha barvitě líčí celou životní cestu Jeana Valjeana. Při čtení si čtenář může dokonale představit každou událost i pocity hlavních hrdinů. Svým rozsahem o dvou stech stranách se stává velmi čtivou publikací, od které není jednoduché se odloučit. Přestože se uprostřed knihy objevuje několik desítek stran, které by se podle mého názoru daly zkrátit na pár málo stran, přečetla jsem knihu téměř jedním dechem.

Tuto převyprávěnou verzi Bídníků rozhodně doporučuji všem, kteří si chtějí rozšířit znalosti o událostech a podobě Francie první poloviny devatenáctého století, zároveň se ale nechtějí pročítat velmi dlouhým originálem od Victora Huga. Přestože existuje několik filmových i jiných zpracování tohoto dech beroucího příběhu, z nichž jsem i já některá viděla, knižní verze je nezastupitelným prostředkem k vykreslení postav a jejich charakterů, bez nichž by tento příběh nebyl příběhem tak silným a výjimečným.

„Dohromady devatenáct let bídného života v káznici, s řetězy, obojkem a chabou stravou. Devatenáct probitých let za rozbitou výlohu a bochník chleba. Jean Valjean přijel na galeje k výkonu trestu se strachem a odcházel necitelný. Vstoupil do káznice zoufalý, odtamtud vyšel nedůvěřivý. Jeho duši zasáhla lidská krutost.“

Knihu Bídníci vydalo nakladatelství Fragment