Nadčasový mystický román jménem Golem

abstrakce 100x100
Když Gustav Meyrink hledal nakladatele pro vydání svého románu Golem, zřejmě netušil, jak úspěšným se jeho dílo stane. Román byl nejdříve vydáván na pokračování v jednom německém časopisu, knižního vydání se dočkal až roku 1915. Byl přeložen do mnoha světových jazyků, v naší mateřštině se objevil na knižních pultech již roku 1917 v překladu Bořivoje Prusíka. Nyní jsme se dočkali dalšího vydání tohoto díla, a to díky Nakladatelství XYZ.

Děj tohoto románu je zřejmě znám většině milovníků klasické literatury. Hlavním hrdinou je Athanasius Pernath, který žije v pražské židovské čtvrti. Nikdo o něm moc neví, vypráví se ale, že byl nějakou dobu v blázinci. On sám si z tohoto období příliš nepamatuje, proto jej udiví, když se jeden jeho přítel zmíní o jeho duševní nemoci. Tehdy si začne klást otázku, kým vůbec je, a začne hledat pravdu nejen o své minulosti...

golem obalka Tento Athanasius Pernath je i vypravěčem celého příběhu. Jeho ryze subjektivní popisy a úvahy jsou zastřeny jakousi snovostí hraničící až s vnímáním šílence, který nedokáže své vidiny rozlišit od reality. V jeho mysli se vynořují podivné obrazy z doby předešlé i současné, díky čemuž je čtenář neustále udržován v napětí a nejistotě, co je a co není pravdivé. Onen reálný svět je pokryt několika vrstvami, které jej zkreslují: již zmíněné stavy šílenství hlavního hrdiny a vypravěče, ztráta některých vzpomínek na minulost zapříčiněná hypnózou a také mystika, která spolu s pověstmi o Golemovi vytváří z Prahy skvělou kulisu, v níž se ztratí nejeden z nás:

„Žiji zde už lidský věk a za tu dobu se ve mně ustálil dojem, jehož se nemohu zbavit, že jsou určité denní a časně ranní hodiny, v nichž se tyto domy rozčileně, beze zvuku a tajuplně vespolek radí. V těch chvílích prochvívá často jejich zdmi lehké chvění, jež se nedá vysvětlil, přes jejich střechy letí zvláštní šumoty, jež spadají dešťovými rourami dolů – a my se svými tupými smysly toho ani nedbáme, ani po příčinách těchto zjevů nepátráme.“ (Ukázka z knihy. G. Meyrink. Golem. Praha: Nakladatelství XYZ, 2009, s. 40.)

Díky tomuto rozostření děje i prostředí, v němž se vše odehrává, lze tento román zařadit mezi imaginární literaturu, v níž si můžeme za dané obrazy vložit vlastní myšlenky, sny, interpretace... Nic zde není ohraničené, může se stát cokoliv a ani nebudeme vědět, jak k tomu došlo. Proč Pernatha navštíví podivný muž s knihou? Jak je možné, že spatří místnost, v níž se podle legend ukrýval Golem? A jak lze vysvětlit překvapivý závěr? Právě tyto otázky blížící se někdy až k základním filozofickým otázkám zajistily románu nesmrtelnost.

Pro některé z vás možná bude román zklamáním. Lze v něm sice nalézt určitou dějovou konstrukci podivného příběhu, který se nakonec ukáže být snem, avšak hlavním opěrným bodem tohoto díla není příběh jakožto vyprávění,  co se kdy a kde událo. Z této velice zjednodušené charakteristiky příběhu by snad šlo použít jen ono KDE a KDY – tedy židovské městečko v druhé polovině 19. století. Samotný čas a místo jsou ale irelevantní vzhledem k tomu, že jsou zkresleny na základě duševního stavu vypravěče a tím, že jsou do nich vplétány nejrůznější historky, pověsti a mystika. Vše je opředeno tajemstvím, při jehož odhalování často čtenář narazí. Ukáže se, že jeho domněnky byly mylné, tedy že i samotný proces interpretace může být nejistý. A možná i tento svět není úplně takový, jak vypadá. Třeba se někde stále skrývá dům, v němž žije po celá staletí Golem, třeba se i před námi náhle zjeví dům Athanasia Pernatha a jeho krásné Miriam...

Román Golem doporučuji těm čtenářům, kteří hledají nevšední četbu, v níž budou moci postupně odkrývat mnoho významových rovin. A pokud jste tento román již četli, můžete se o své zážitky z četby podělit s dalšími čtenáři prostřednictvím komentářů.

Román Golem vydalo Nakladatelství XYZ.