James Bond v tudorovských sukních?

Londýn v 16. století. Na trůn právě nastupuje dcera Anny Boleynové a Jindřicha VIII. Zdá se, že Anglii nastanou lepší časy. Nebo ne? Kdo by čekal historickou fresku, která sleduje osudy královny Alžběty, bude překvapen. Autorka se sice drží dobových reálií, občas je hodně popularizuje, přesto však předkládá zcela originální příběh. Zemřít s přílivem je detektivka, která své čtenáře rozhodně překvapí.

Jak už jsem výše naznačila, autorka knihy se drží historických událostí i skutečných postav. Na jejich pozadí staví vlastní fiktivní příběh, který se může zdát až neskutečný, hodně akční, možná i přitažený za vlasy, dohromady však vytváří zajímavý celek, který je skvělým oddechovým čtením.

knihaHlavní hrdinkou je, jak jinak, královna Alžběta a lidé, které si přivedla s sebou do Londýna, když se stala nástupnicí krvavé Marie. Příběh začíná v době, kdy Alžběta proplouvá vírem oslav, které jsou součástí její korunovace. V jednom ze slavnostních průvodů po ní kdosi vystřelí. Mine a obětí se stane stará žena stojící poblíž. Není to však jediná oběť útoku ten den. Tou hlavní je urozená dáma, navíc sestra Alžbětiny přítelkyně. Královna tak získává podnět k tomu, aby začala pátrat po totožnosti vraha.

V tomto okamžiku dostávají prostor dvě postavy – bylinářka Meg Milligrewová a královnin šašek a občasný herec Ned Topside. Společně se vydávají po stopách vraha, odkrývají touhu po odplatě a zášť, která má kořeny mnohem hlouběji, než se zpočátku zdá. Čtenář není stržen vyprávěním natolik, aby sám toužil vypátrat zloduchovu totožnost. Autorka vypráví tak, že jsem se nechala ráda dovést k cíli bez namáhání vlastní hlavy. Přesto se knížka čte velmi příjemně a dokáže pobavit.

Postavy Meg a Neda nejsou příliš vykreslovány, ale možná je to tím, že autorka touto knihou navázala na první díl celé série – Zahrada plná jedu. Tam se s nimi čtenář setkal poprvé, a pravděpodobně proto tu nejsou blíže představeni. Osobně jsem Zahradu plnou jedu nečetla, hodlám to však rychle napravit. Setkání s tvorbou Karen Harperové ve mně vzbudilo samé pozitivní pocity, jistě si své místo na knižním trhu i v srdci čtenářů najde.

Ráda bych také upozornila na krásně zpracovanou obálku, která láká už sama o sobě. Musím však nakladatelství BB/art vytknout upoutávku na zadním obalu, kde se snaží upoutat čtenářky Alison Weirové (Nebezpečné dědictví, Nevinná zrádkyně aj.) na novou sérii detektivních příběhů s Alžbětou Tudorovnou, budoucí královnou Anglie, jako hlavní hrdinkou. Tato upoutávka mohla být velmi vhodná pro zmiňovaný první díl, kde zřejmě Alžběta ještě skutečně královnou nebyla. Knížka Zemřít s přílivem ji však zachycuje při nástupu na trůn a v prvních letech její vlády, proto je upoutávka již nevhodná.

Ráda bych ještě dodala, že Karen Harperová píše pokračování, a tak nezbývá než se těšit na další díly. I když knížky obsahují smyšlené příběhy, pozadí, na kterém se odehrávají, se drží dokonale skutečných událostí i dvorských skandálů, a pro toho, kdo zná alžbětinskou Anglii, mohou být velmi zajímavým zpestřením.

Knihu Zemřít s přílivem vydalo nakladatelství BB/art