Pojďte si zavzpomínat, kde všude byl

Jméno Ladislava Smoljaka nijak dlouze představovat nemusím. Snad každý z nás – starý i mladý – jsme se někdy se jménem této pozoruhodné postavy českého divadla a filmu setkali. Knihu Tady všude byl vydalo nakladatelství Fragment, a skutečně – čtenář dostává do ruky jednotlivé fragmenty Smoljakova života.

Úzká kniha většího formátu zaujme na první pohled už svou obálkou. Na titulní straně vidíme Ladislava Smoljaka, kterak stojí na cestě a vedle sebe z každé strany má jeden kufr. Hledí při tom na čtenáře. Naopak na straně zadní čeká čtenáře stejný obrázek, jen při pohledu zezadu. Vtip, s jakým je obálka navržena, je veskrze smoljakovský.

detailAni obsah však čtenáře nezklame. Pozná totiž tohoto výjimečného muže pohledem jeho přátel, kolegů a především těch nejbližších – pohledem svých synů a dcer. Kniha je dělena do mnoha kapitol, přičemž každá z nich Smoljaka přibližuje čtenářům z jiného pohledu a v jiné roli. Čtenář ho pozná jako vědce, zlepšovatele, morouse, skladatele, tátu nebo dědečka… Zkrátka pozná ho tak, jak ho dosud neznal. Byl Smoljak v soukromí jiný, než před kamerou? A co takhle za kamerou? Nebo na divadelních prknech? Z osobností, které na něj vzpomínají, jmenujme alespoň Jiřího Suchého, Zdeňka Svěráka nebo Václava Havla. Pojmenovat, jaký Ladislav Smoljak skutečně byl, na základě této knihy nelze. Měl tolik zálib, koníčků, profesí, myšlenek…

Předkládaná kniha si neklade za úkol představit čtenáři Smoljaka v podobě biografie. Chce, aby i čtenář poznal to osobní kouzlo, které v sobě měl a které předával těm, se kterými se stýkal a těm, které měl rád. K jednotlivým textům je přiloženo velké množství fotografií, barevných i černobílých, zachycujících Smoljaka samotného, s přáteli i samotné členy jeho rodiny.  Ať už jste fanoušky jeho filmů, Divadla Járy Cimrmana nebo se pouze chcete o Ladislavu Smoljakovi dozvědět trochu více, než dosud víte, nebudete zklamaní. Kniha Tady všude byl za přečtení rozhodně stojí.

Úplně největší tvůrčí rozkoš ale tátovi myslím činilo zpětné domýšlení funkčního principu k fotkám nejrůznějších kuriózních předmětů z Cimrmanovy doby (táta je většinou nacházel v prvorepublikovém časopise „Pestrý svět“). Ze lžíce s dírkou tak vznikla „Lžíce hladomorka“ a z trakaře s podivnou kladkou „slavná pojízdná nožní vrtačka M-šestka s pěti rychlostními stupni a zpětným chodem“. Nebylo divu, že v programu ke každé divadelní hře bylo možné najít fotku nějakého dalšího divu. Vynalézat starým vynálezům nový smysl bavilo tvůrce i diváky vrchovatě!
(Tady všude byl. Ladislav Smoljak. Očima přátel, synů a dcer, Praha 2013, s. 25.)

Knihu Tady všude byl. Ladislav Smoljak. Očima přátel, synů a dcer vydalo nakladatelství Fragment