Pohádka pro dospělé o tom, že peníze nezmůžou všechno

Silná žena, která se dokáže dostat z každého problému? Taková se zdá být Mildred Pierceová, hrdinka stejnojmenného románu Jamese M. Caina. Nejedná se o knižní novinku. Poprvé byl román vydán v New Yorku v roce 1989. V nedávné době televize HBO natočila pětidílný seriál s Kate Winslet v hlavní roli. V současné době běží seriál i u nás – každý čtvrtek večer na ČT2. Nakladatelství Motto využilo náhlý zájem o tento literární počin a vydalo knihu v češtině. Na titulní straně láká právě představitelka hlavní role a anotace slibuje skvělou zábavu.

knihaJames M. Cain je označován za představitele tzv. americké drsné školy a románu noir. Zmiňuji to hned v úvodu proto, aby čtenář nečekal romantický příběh plný šťastných okamžiků. Mildred Pierceová je román plný zvratů, silných citových pout, neopětované mateřské lásky, ale i lhostejnosti a nezájmu. Příběh začíná v okamžiku, kdy již Mildred nehodlá dále snášet nevěry svého manžela a ukončí jejich vztah tím, že ho vykáže z domu. Bert odejde ke své milence, stále se však stýká se svými dvěma dcerami Ray a Vedou. Občasné chvilky jsou plné štěstí, nedokážou však změnit děj událostí k lepšímu. Mildred se musí postavit na vlastní nohy a začít pracovat. Brzy má zjistit, že sehnat práci bez praxe a správné kvalifikace není jen tak. Začne proto pracovat jako servírka v uniformě, což se snaží utajit před svou dcerou Vedou, která si chce udržet nálepku dítěte z lepší rodiny. Kdyby zjistila, že její matka se živí jako servírka, nikdy by jí to neodpustila.

V této fázi knihy si říkáte: Je tohle normální? Má právo jedenáctileté dítě vyčítat matce její zaměstnání, když se snaží, aby je uživila a měli se dobře? Mně to sice normální nepřišlo, ale Midred se snažila svou dceru od pravdy uchránit co nejdéle. V době, kdy se tato skutečnost provalila, už měla v hlavě velkolepý plán – otevřít si vlastní restauraci a péct k tomu své pověstné koláče.

Z děje už nechci více prozrazovat, musím se však zmínit o neuvěřitelné houževnatosti a píli hlavní hrdinky, která nepodlehla počátečním neúspěchům a dokázala se vypracovat na velice úspěšnou podnikatelku a své dceři Vedě zajistila to nejlepší vzdělání. Byla přesvědčena, že právě ona má výjimečný talent a jednou bude slavná klavíristka. Mildred se trochu spletla v odhadu, ale to není úplně podstatné. Důležité je, že její vztah s Vedou se prolíná celým dějem a určuje směr jejích rozhodnutí.

Přestože se v jejím životě objevovali muži, autor nikdy nepopisuje tyto vztahy jako romantické či láskyplné. Je jasně znát, že láska ženy a muže není v tomto románu na prvním místě. Autor – muž, je cítit v každé větě. To, co by žena vykreslila jako romantickou schůzku, z toho Cain udělá zcela reálné setkání, kde je na prvním místě sex a vypočítavost.

Mildred není žádná naivní dívka, ale silná žena, která se postupně učí manipulovat s lidmi kolem sebe a hodně jí k tomu pomáhají vlastnoručně vydřené peníze.

Pro lásku ke své dceři Vedě obětuje prakticky všechno, co má – čest, čisté svědomí, veškeré peníze i celou firmu, kterou vlastními silami vybudovala. Bude to však stačit, aby se chladná a sebestředná Veda vrátila ke své matce?

V první chvíli jsem skutečně čekala romantický příběh, plný láskyplného cukrování, schůzek, květin či dárků. Po prvních přečtených stranách jsem však pochopila, že tohle bude tvrdý příběh, který se přibližuje realitě. Autor popisuje vztahy, které se mohou docela dobře stát i nám. A vztah milující matky a despotické dcery? Když se rozhlédnu kolem, mám pocit, že dnešní děti manipulují svými rodiči více, než tomu bylo kdysi. I tím mi byl román velmi blízký a řekla bych, že velmi aktuální.

Ráda bych na závěr doporučila tuto knihu každému, kdo si chce přečíst realistickou životní fresku z doby před druhou světovou válkou. A pokud budete chtít porovnat románovou předlohu s jeho seriálovou podobou, budu ráda za jakékoli komentáře a připomínky.

Knihu Mildred Pierceová vydalo nakladatelství Motto