Na dvě strany

lebka

Detektivní příběhy jsou stále populární. Asi tomu tak bude vždycky, protože každého láká nahlédnout pod pokličku policii nebo geniálním světovým detektivům. Každý si chce zkusit vypátrat vraha dříve a rychleji než on. Příběhy Karin Slaughterové, jak její věrní čtenáři jistě vědí, se nachází na pomezí klasické detektivky a thrilleru. V jejím nejnovějším příběhu Démoni máme další možnost setkat se se starými dobrými známými. Detektivem Willem Trentem, jeho kolegyní Faith Mitchellovou, do popředí se více dostává i doktorka Sára Lintonová.

knihaWill tentokrát pátrá po drogových dealerech, kteří se snaží ovládnout nové území, a aby se jim mohl přiblížit, musí pracovat v přestrojení. Což se samo o sobě nelíbí jeho přítelkyni. Kdyby ovšem věděla, jak nebezpečný jeho úkol je, trpěla by mnohem víc. Will se domnívá, že ji nejvíc chrání právě tím, že mlčí. Ale když postřelí jejího nevlastního syna, vydává se Sára na nepříjemný výlet do Maconu. Po letech se zde setkává se ženou, o níž si myslí, že je odpovědná za smrt jejího muže. Jenže tentokrát je to Lena, komu hrozí ztráta člověka, kterého miluje nejvíc.

Zatímco Sára se snaží vypořádat s démony minulosti, Will bojuje s těmi skutečnými. Je dokonce přinucen dívat se na vraždu policisty, a nesmí se přitom prozradit. Ani dealerům, ani Sáře. Ale jak dlouho tohle divadlo může vydržet, obzvlášť když se shodou okolností nachází ve stejném městě a stejné nemocnici jako ona?

„Sáro,“ ozvala se Faith. „Co se děje?“
Sára si otřela oči. Zlobila se na sebe, že se vrátila do stejné temnoty, z níž ráno vyrazila. „Jak to, že má všechno tak zatraceně jednoduché?“ vypravila ze sebe. Při každém slově, které chtěla vypustit z úst, se jí sevřelo. „Všechno se jí otevírá a ona vždycky vším projde bez škrábnutí a...“ Musela se odmlčet, aby se nadechla. „Má to prostě hrozně jednoduché. Vždycky to tak bylo.“
Faith ukázala na dveře. „Tak pojď.“
Sára se nedokázala pohnout. [1]

Nesledujeme však jen osudy Willa a Sáry. Neméně důležitý je příběh Leny Adamsové, protože vlastně díky ní rozkrýváme detaily práce muže, který si říká Mocný Běloch. Dealer, jenž si libuje v únosech malých chlapců, aby je mohl pro své potěšení týrat a zneužívat. Lena chce jen napravit co největší množství chyb, jichž se v minulosti dopustila. Odčinit, co způsobila. Získat vykoupení vlastní duše. Když přitom dostane za mříže chlápky, kteří ostatním ničí životy, bere to jako další krok ke svému spasení. Ale právě Lena je Mocnému Bělochovi na stopě víc, než sama tuší. Vlastně ani neví, zda vůbec existuje. Tak proč po ní vlastně jde?

Nemá smysl, abych zde podrobně rozplétala jednotlivé nitky příběhu, ochudila bych vás o jejich postupné odhalování a to by byla škoda. Důležité je, že Slaughterová na stránkách svého krimi příběhu rozehrává osudy s lehkostí sobě vlastní. Zná postupy policie, takže její příběhy jsou uvěřitelné. Ani v lékařské terminologii není nováčkem, proto vás při popisu zranění a střelných ran bude bolet každý sval v těle. Psychologické propracování jednotlivých hrdinů je takřka dokonalé. Její postavy mají jednoznačně dané charaktery, které však nejsou černobílé. Děj je rozdělen do dvou časových rovin, jedna se odehrává aktuálně, druhá je vhledem do nedávné minulosti, která však ovlivňuje přítomnost natolik, že je více než nutné ji pochopit. Každé nové odhalení je ale pečlivě dávkované, abychom nevěděli příliš mnoho a zůstali napjatí do poslední stránky.

Karin Slaughterová ve své knize poukazuje na mnoho nešvarů dnešních dnů, současně nám však připomíná, že život je mnohem komplikovanější, než se na první pohled zdá. V každém z nás je kus dobra i kus zla. A je jen na nás, jestli necháme vyhrát své démony.

[1] SLAUGHTER, Karin. Démoni. Vyd. 1. Praha: Domino, 349 s. ISBN 978-80-7303-920-2. Str. 162.