Možnost volby přítele

Americký autor se do povědomí čtenářů dostal hned svou prvotinou, románem Vyvolení. Tento název si Chaim Potok nezvolil jen tak náhodou. Vzhledem ke svému židovskému původu použil označení svého národa jako toho, kterého si Bůh vyvolil. Ovšem po dalším začtení se otvírá řada možností, proč román nese právě tento název.

knihaPokud bychom se ohlédli za životní dráhou tohoto amerického spisovatele, jistě by nám bylo jasné, že autor se ve svých knihách snaží nalézt harmonii mezi náboženstvím a běžným životem.

Příběh nás zavede do New Yorku konce 40. let 20. století. Židovská komunita se právě vzpamatovává z vyvraždění šesti milionů evropských Židů ve vyhlazovacích táborech. Hlavní hrdina (židovský chlapec Reuven) vyrůstá v nadějného studenta, když je při jednom zápase baseballu zraněn jiným židovským chlapcem Danielem (Dannym). Původně se brání projevené lítosti Dannyho a zapřísáhle odmítá jeho omluvu, postupně ale zjišťuje, že s Dannym ho spojuje mnohem víc, než si zpočátku myslel. Danny je především hoch s vynikající fotografickou pamětí, navíc jeho otec je židovský cadik a Danny by tuto úlohu měl přijmout po jeho smrti.

Svět východního židovství je pro Reuvena vzdálený, z Dannyho otce má strach a zdráhá se přijít na večeři, při které by ho otec rád poznal. Na návštěvě pochopí, že Dannyho komplikovaný vztah s jeho otcem je provázen výchovou mlčením. Nástupce cadika, tedy vyvoleného, má nacházet odpovědi na bolesti druhých a světa ve své duši. Při tom ho nemají rušit žádné světské vlivy.

Toto je zásadní poznání celého románu, Chaim Potok rozumí lidské duši a ví, co se odehrává v mladém člověku, na kterém leží odpovědnost rodinné tradice, ale zároveň je okouzlen moderním světem. Dokáže psychologicky rozebrat nejen hlavní postavy románu (Reuvena a Dannyho), ale všímá si, jaký vliv na jejich charakter mají jejich otcové, a zatímco Reuvenův je novinář a zasazuje se o otevření židovské víry okolí, Dannyho světem a lidmi pohrdá.

Román sleduje osudy chlapců až do jejich dospělosti, kdy se jejich cesty rozcházejí, ale přesto oba ví, že spolu zůstávají spojeni ve svých srdcích. Autor si nechal hluboké sdělení na konec románu, kdy je čtenář nucen uznat, že opravdové přátelství je založeno na intuici a podvědomé víře v toho druhého.

Chaim Potok je dobrý vypravěč, dokonale se orientuje v židovském prostředí a kultuře. Pro ty, kteří nejsou příliš zasvěceni do judaismu, bych doporučovala si nastudovat pár reálií z Bible či Talmudu. Autor nešetří termíny, které jsou spjaty s náboženskými úkony, vyniká citem pro zdůraznění jemných nuancí v chování a jednání hlavních postav a čtenář tak může pronikat hlouběji do prostředí židovské komunity. Víra patří k životu stejně jako přátelství.

POTOK, Chaim. Vyvolení. 1. vyd. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-419-7.