Ohnivá žena a mrzoutský anatom - již potřetí

Harriet Westermanová a Gabriel Crowther. Že už jste ta jména někde četli? Ano. S oběma protagonisty se můžete setkat již potřetí, a to v novince z nakladatelství Jota – Ostrov kostí. Je to třetí kniha z pera mladé autorky Imogen Robertsonové, a ač se u předchozích dílů mohlo zdát, že lépe už psát nemůže, opak je pravdou. Ostrov kostí vás uchvátí, strhne a vyrazí vám dech.

knihaVe třetí knize, kde se tito dva podivíni objevují, se ocitáme v roce 1783. Je to dva roky poté, co Harriet ovdověla a stále se potácí mezi žalem a péčí o rodinu. Do jejich sídla stále dochází jejich přítel, samotářský anatom Gabriel Crowther, ale příliš velké rozptýlení s sebou nepřináší. Když mu dorazí pozvání od sestry, kterou již léta neviděl, aby se vydali do Keswicku, kde byla otevřena prastará hrobka hraběte Grety a přítomna byla i jedna nečekaná mrtvola navíc, neváhá ani minutu a rozhodne se pozvání využít.

Přivítá je kraj plný legend o vílách, skřítcích a čarodějnicích a také jedno temné rodinné tajemství, které je s osudem Gabriela Crowthera spojeno více, než se zpočátku zdá. Čtenáři, kteří znají obě předchozí knihy, již ví, že anatom se dlouhá léta ukrýval pod jiným jménem. Ve skutečnosti je však baronem z Keswicku, který si s sebou nosí stín minulosti. Nemůže zapomenout, že jeho mladší bratr Adair zavraždil jejich otce a Gabriel – vlastním jménem Charles - od té doby putuje světem a věnuje se anatomii. Stále mu zní v hlavě věta, ve které mu bratr těsně před smrtí sděluje, že je nevinný. Nikdy si to nepřipouštěl, ale mohl mít bratr pravdu?

A tak se z jejich návštěvy stává hledání dávné minulosti a snaha o očištění bratrova jména. Je to však možné po tolika letech vypátrat? Situace už tak dost komplikovaná a zamotaná se zašmodrchá ještě více ve chvíli, kdy se ukáže, že Gabriel není jediný, kdo v Keswicku přebývá pod jiným jménem a kdo má podobné vazby k minulosti. Na rozdíl od Gabriela netouží po odhalení pravdy, ale po pomstě.

Rozepsala jsem se trochu více o příběhu, neboť tato kniha si zaslouží, abych její čtenáře nalákala. Příběh je natolik složitý a rozvětvený, že jsem při tom nakousla jen minimum událostí, které máte možnost v knize zažít. Stejně jako u předchozích dílů i zde budete žasnout nad krásnou skladbou vět a poetikou vyprávění. Autorka vás bude uchvacovat nejen příběhem, ale i stylem svého psaní, přičemž skvělou atmosféru bude dokreslovat právě zvolené prostředí. Za sebe mohu napsat, že ze všech tří knih se mi Ostrov kostí líbil nejvíce.

Robertsonová dokonale ovládá nejen epický příběh, ale i detektivní prvky. Umí se dotknout srdcí svých čtenářů jednotlivými postavami. V příběhu si každý může najít to své. Je tam protivná vicehraběnka s klackovitým nevychovaným synem, propadajícím hazardu a topícím se v dluzích, milá hostitelka, paní Briggsová, rozpačitý obtloustlý učitel zamilovaný do křehké dívky, jejíž lásku nikdy nemůže mít, štíhlá kráska s tmavými vlasy, jež strávila celý život v klášteře a ten kousíček života, který prožila s otcem, byl samé utrpení, vědmák a přírodní léčitel, který zná každý kořen místních lesů a vyřezává repliky ztraceného Kříže štěstí, mladinká Agnes provádějící čarodějné praktiky a mnozí další. Příběh pak dokreslují již známé postavy divoké, obdivované i opovrhované Harriet a již zmiňovaného anatoma Gabriela. Do Keswicku s nimi putoval také její malý syn Stephen, který v knížce dostane trochu větší a významnější roli než v předchozích dílech, a tak mohou čtenáři obdivovat jeho bezprostřednost, ale také se bát o jeho život.

Ostrov kostí je skutečně dosud nejlepší kniha, kterou autorka napsala a která byla v českém znění vydána. V roce 2012 vyšel autorce již čtvrtý díl Circle of Shadows (Kruhy stínů), které v češtině zatím vydány nebyly, a tak nám nezbývá než doufat, že to nakladatelství Jota brzy napraví.

Pro anglicky čtoucí obdivovatele autorky mohu prozradit, že vyšla také knížka, ve které nenajdeme výše zmiňované hrdiny a která nese název The Paris Winter, a pokud byste si chtěli přečíst, o čem kniha je, nebo co se bude odehrávat v Circle of Shadows, můžete nahlédnout na autorčiny stránky: http://www.imogenrobertson.com/.

ROBERTSONOVÁ, Imogen. Ostrov kostí. 1. vyd. Brno: Jota, 2014. 400 s. ISBN 978-80-7462-516-9.