Burtonovy noční můry

Představovat světoznámého filmového režiséra Tima Burtona je opravdu zbytečné. Jeho snímky se zapsaly do srdcí fanoušků klubových filmů, dokázal ale natočit i kasovní trháky. S pomocí chameleónského Johnnyho Deppa dokázal vykouzlit nezapomenutelné postavy střihorukého Edwarda, Willyho Wonky nebo  Ichaboda Cranea v Ospalé díře. Nyní se však zaměříme na Tima Burtona – spisovatele. Nakladatelství Argo vydalo v letošním roce jeho knihu Můra noční, předvánoční, která Burtona  prezentuje jako spisovatele, nikoliv však začínajícího.

knihaS knihou Tima Burtona jsme se už mohli setkat. V roce 2006 vydalo nakladatelství Dybbuk sbírku jeho básní Trudný konec ústřičného chlapečka a jiné příběhy. Vyvolal tenkrát velkou pozornost a diskuzi. Čtenáři se rozdělili do dvou táborů – jedni chválili skvěle hravé Burtonovy básničky, jiní vášnivě odsuzovali překlad. Osobně si nemyslím, že by překladatelka Michaela Šmejkalová odvedla až tak špatnou práci, byť některé výtky byly oprávněné, nicméně někteří kritikové se dovolávali i nominace na anticenu Skřipec udělovanou Obcí překladatelů. V roce 2013 vydalo nakladatelství Dybbuk sbírku znovu, tentokrát však na ní pracoval renomovaný překladatel Richard Podaný. Básně Tima Burtona doprovázené jeho originálními kresbami si to opravdu zasloužily.

Druhou knihou slavného režiséra, vydanou v české verzi, je tedy v úvodu zmíněná Můra noční, předvánoční. Znalci Burtonova díla budou okamžitě vědět, oč jde. Animovaný film Ukradené Vánoce, kterou natočil v roce 1993 Henry Sellick, použil jako předlohu Burtonovu povídku. Po dvaceti letech se k ní opět vrátil, doplnil ji, a tak vznikla kniha, o níž mluvíme.

Jack Skellington, šéf celého Halloweenska, připadne na geniální nápad – Vánoce budou tentokrát v jeho režii! Unesou Santa Clause a místo něj rozváže dárky Jack. A jaké dárky!

Navštívil světničku
Zuzky a Josky,
A dal jim plyšáčky
S vyhřezlými mozky.
K Janičce Nováků
Zaskočil nahonem,
A dal ji panenku
Posedlou démonem. [1]

Burtonova poetika je založena na morbidních představách, to dokázal v nejednom snímku. Neřeší, jestli jsou jeho „pohádky“ vhodné pro děti či dospělé, ostatně v současném světě televize a počítačů jsou dětem snadno dostupné takové filmy, že nad čímkoliv vyhřezlým jen zívnou nudou. Podobnou tematiku, snad dotaženou do naturalističtějších detailů, použil ve  filmu - tentokrát ve své režii - Mrtvá nevěsta Tima Burtona (2005). A přestože jde o snímek animovaný, hlavní roli si v něm zahráli opět Johnny Depp, Burtonova manželka Helena Bonham Carter a hudbu samozřejmě skládal Danny Elfman. Prostě osvědčený Burtonovský tým. Přestože se věnujeme režisérově literární činnosti, nelze ji zcela oddělit od té filmové, prolínají se a vzájemně se ovlivňují.

Kniha Můra noční, předvánoční je spíše sběratelskou záležitostí pro milovníky Burtonova díla. Textu je v ní pramálo. Na čtyřiceti šesti stranách vévodí především jeho ilustrace a verše představují jen ideovou osu animovaného filmu, který byl podle nich natočen. To však nikterak nesnižuje hodnotu knihy. Je v ní totiž obsaženo to nejdůležitější – Burtonův duch, klíč k pochopení autorova uvažování, k jeho hravému způsobu přístupu k tvorbě, sídlícímu uvnitř prazvláštní kombinace introvertní a extrovertní povahy.

Kniha se dostává čtenářům do rukou v době, kdy se v Praze pořádá výstava TIM BURTON A JEHO SVĚT, kterou můžeme navštívit do 3. srpna 2014. Na ní zhlédneme nejen ilustrace z knihy Můra noční, předvánoční, ale také ze sbírky Trudný konec ústřičného chlapečka a jiné příběhy a mnoho dalších zajímavostí. V tomto roce máme tak možnost seznámit se s tímto úžasným tvůrcem důvěrněji.

BURTON, Tim. Můra noční, předvánoční. 1. vyd. Richard Podaný. Praha: Argo, 2014, 46 s. ISBN 978-80-257-1109-5.