Překvapivě milý debut začínající autorky směrovaný do egyptského prostředí

Anna Patricio je mladá australská autorka, která vystudovala starověké dějiny. Svůj první historický román umístila do starověkého Egypta, v němž nechala ožít biblický příběh o Josefovi. Vypráví ho však netradičně – sleduje osud jeho manželky Asenat. Vážnou legendu pojímá jako romantický milostný příběh plný dobrodružství a upoutává tak od samého začátku…

knihaPříběh Asenat začíná v době, kdy byla ještě malé bezstarostné děvče. V deseti letech se jmenovala Kiya a žila se svými rodiči a kamarády v malé vesnici. Jednoho dne však byla vesnice přepadena, její rodiče zavražděni a ona spolu s dalšími obyvateli odvlečena do džungle jako otrokyně. Toto zajetí netrvalo příliš dlouho a autorka jej nijak zvlášť nerozvádí. Nevysvětluje nijak složitě, proč se to stalo, ani se nevěnuje podrobnému popisu vysvobození a odvezení Kiyi a jejích kamarádů do města, kde se jí ujme faraonův velekněz. Autorka pravděpodobně chtěla dát přednost příběhu, který následoval, ale možná by bylo vhodnější shrnout ho na několika stranách popisného vyprávění bez dialogů. Takto byl začátek knihy poněkud uspěchaný a nedořešený.

Následovala proměna Kiyi, coby dcery obyčejného rolníka, v Asenat, adoptovanou dceru velekněze a jeho manželky. Mladá dívka náhle poznává život v přepychu a bojuje s opovržením egyptské smetánky, která nemůže přenést přes srdce její původ. V neklidných vodách vysoké společnosti se však objeví světélko naděje na lepší jednání – Asenat pozná Josefa, majordoma jednoho z otcových přátel. Muže, který je hebrejského původu a který se do Egypta dostal jako otrok. Díky svým schopnostem se vypracoval až na majordoma a za několik měsíců si bude moci vykoupit svobodu. Existují však lidé, kteří mladému páru nepřejí štěstí a tak místo svobody přichází vězení.

Autorka čtenáři předkládá příběh, který se mohl stát. Fiktivní děj staví na základě biblického textu. Autorka využívala jedinou zmínku o Josefově manželce nalezenou v řeckém textu Josef a Asenat. Patricio se chopila toho, že o Josefově manželce Asenat není mnoho známo (ani ze zmíněného pramenu), a tak jí může tento romantický příběh ušít přímo na tělo. Mladí milenci projdou mnoha strastmi, než se dočkají svého štěstí. Konec je celkem předvídatelný, jak už v romantických knihách bývá.

Podstatné však je, že Anna Patricio vytvořila příběh plný nejen napínavých dobrodružství a silných emocí, ale také poměrně dobrou historickou fresku, která čtenářům přiblíží život ve starověkém Egyptě, včetně oděvů, stravy, nápojů, rituálů i pohledu do běžného života.

Vzhledem k tomu, že při představě románu z egyptského prostředí se mi vybavil hlavně Waltariho Egypťan Sinuhet, obávala jsem se, zda z knihy nebudu zklamaná. Vysokou laťku nasadila také Agatha Christie, když umístila jednu ze svých detektivek rovněž do tohoto prostředí (A nakonec přijde smrt). Určitě nechci jmenovat všechny egyptské romány, které jsem kdy četla, ani je s touto prvotinou srovnávat. Musím však uznat, že mě tento románový debut velmi příjemně překvapil a už se těším na další knihu, na které již autorka pracuje.

PATRICIO, Anna. Otrokyně od Nilu. 1. vyd. Frýdek – Místek: Alpress, 2014. ISBN 978-80-7466-280-5.